SZABÁLYOK

Pontrendszer

Akárcsak a 2010-es évben, idén is az első tíz helyezett versenyző munkáját honorálják pontokkal, az alábbiak szerint:
1. hely – 25 pont, 2. hely – 18 pont, 3. hely – 15 pont, 4. hely – 12 pont, 5. hely – 10 pont, 6. hely – 8 pont, 7. hely – 6 pont, 8. hely – 4 pont, 9. hely – 2 pont, 10. hely – 1 pont.

Pontegyenlőség esetén az első, második, harmadik, stb. helyezések száma dönt arról, hogy ki nyeri a bajnoki címet.

A konstruktőri pontokat a két versenyző pontjainak összege adja meg.

Versenytáv

A versenytávot körökben határozzák meg – a minimálisan teljesítendő hossz (Monaco kivételével) 305 kilométer. Amennyiben a megadott versenytáv teljesítése különböző körülmények miatt több mint két órát venne igénybe, az FIA-nak lehetősége van korábban is leinteni a versenyt.

Pilótacsere

Egy csapat egy évben legfeljebb négy versenyzőt vethet be, rendkívüli esetben azonban lehetőség van arra, hogy további versenyzőket alkalmazzanak. Egy-egy edzésen azonban egy csapat legfeljebb két pilótát küldhet pályára.

A plusz pilóta bevetése plusz tesztnapot is jelent abban az esetben, ha az adott versenyző az elmúlt két évben nem vett részt egyetlen versenyhétvégén sem. Amennyiben a pilóta mégsem áll rajthoz egyetlen futamon sem, a következő téli időszakban a csapat egy tesztnapot elveszít.

Gumi

Akárcsak a Bridgestone, a Pirelli is minden versenyhétvégén két különböző keménységű száraz aszfaltra alkalmas gumit bocsát a csapatok rendelkezésére. A különböző keverékeket a nézők számára is jól láthatóan kell megkülönböztetni, emiatt az olasz gyártó úgy döntött, hogy a szuperlágy gumi „Pirelli P Zero” felirata piros, a lágy sárga, a közepes fehér, a kemény keverék pedig ezüst színt kap.

Valamennyi pilóta összesen tizenegy szett (hat keményebb, öt lágyabb keverékű) gumival gazdálkodhat a teljes hétvége során. Ezenkívül négy szett köztes esőgumi (világoskék) és három szett esőgumi (narancssárga) áll mindenki rendelkezésére.

A két pénteki edzésen három szett száraz aszfaltra alkalmas gumival (két keményebb, egy lágyabb) gazdálkodhatnak a versenyzők. Az első edzést követően egy kemény szettet vissza kell szolgáltatni a Pirellinek, a második edzés után pedig a másik két szettet is. A hétvége többi napjára további nyolc szett (4-4 a különböző keverékekből) gumi áll majd a pilóták rendelkezésére, ezek közül azonban egy-egy szettet az időmérő előtt le kell adni.

Az FIA az előre meghatározott hétvégéken (a pontos időpontokról egy héttel a teszt előtt tájékoztatni kell a csapatokat) lehetőséget biztosít arra, hogy minden csapat két-két szettet kipróbáljon a legújabb fejlesztésű abroncsokból. A plusz specifikációkat a pénteki szabadedzések után vissza kell szolgáltatni a gyártónak.

Azok a versenyzők, akik bejutnak az időmérő harmadik etapjába, kötelesek azzal a szettel rajtolni, amellyel a leggyorsabb körüket futották a Q3-ban. Esőfutam esetére a szabály nem vonatkozik. Amennyiben egy futamot a versenybíróság nem minősít esőfutamnak, mindkét száraz aszfaltra alkalmas gumikeveréket használni kell.

Amennyiben egy versenyt megszakítanak, és nincs lehetőség az újraindításra, azok a versenyzők, akik a futam piros zászlóval történő leintéséig nem használták mindkét keveréket, 30 másodperces büntetést kapnak. Ha valaki elfelejt cserélni, még szigorúbb büntetést kap: kizárják a versenyből.

A tesztek során a gumik nagyobb mértékű elhasználódást mutattak a korábbinál, emiatt a szakértők három kerékcserére számítanak. A Sauber technikai vezetője, James Key az Auto Motor und Sportnak ezzel kapcsolatban a következőképpen fogalmazott: "Szerencsére az új gumik problematikája mindenkit egyaránt érint. Az előre meghatározott súlyelosztásnak köszönhetően (46:54) egy hibaforrás kizárható. Ennek ellenére van mód arra, hogy megfelelően reagáljunk a gumik karakterisztikájára a futóműkinematika vagy a beállítások terén."

Motorszabály

Egy versenyző egy évben nyolc motorral gazdálkodhat, minden egyes plusz erőforrás bevetésre (az első megmérettetésen) 10 rajthelyes büntetést von maga után.

Váltószabály

Egy váltónak öt egymást követő versenyhétvégén kell szolgálnia a versenyzőt. Minden ezt megelőző csere 5 rajthelyes büntetéssel jár.

Az autók súlya

Egy Formula-1-es autó súlyának – versenyzővel együtt – a megmérettetések minden szakaszában el kell érnie a 640 kilogrammot. Kivételt képeznek az olyan esetek, amikor egy baleset vagy műszaki hiba miatt egy-egy elem leszakad az autóról.

Munkastop

A Sportszabályzat kimondja, hogy azok a csapattagok, akik az autón dolgoznak, kétszer hat órán keresztül (pénteken és szombaton, Monacóban csütörtökön és szombaton) nem tartózkodhatnak a pálya területén. A korlátozás tíz órával az első edzés előtt kezdődik és hat órán keresztül tart. Minden csapat évente négy alkalommal kérhet felmentést a tilalom alól.

Amikor délelőtt 10 órakor kezdődik az edzés, egyetlen szerelő sem lehet a depóban éjfél és reggel hat óra között. Amennyiben a tréning 11 órakor kezdődik, a tilalom hajnali egy- és reggel hét óra között lesz érvényben.

Biztonsági autós szabály

A biztonsági autós fázis kezdete utáni kötelező sebességkorlátozás (40 százalékkal lassabb köridő) két körön keresztül lesz érvényben. A versenyzőknek már azt megelőzően is csökkenteniük kell a tempót, mielőtt felsorakoznának a biztonsági autó mögé.

A biztonsági autós fázis alatt csak kerékcsere céljából szabad a bokszba hajtani, az esetleges áthajtásos büntetéseket nem lehet ilyenkor letölteni. Különös esetekben, például a célegyenesben történt baleset után – külön felhívásra – lehetőség van a bokszutcai áthajtásra kerékcsere nélkül is.

Az új szabály kitér arra is, hogy a bokszutca végén a biztonsági autós fázis alatt végig zöld jelzés lesz, kivéve, ha a futamot leállítják. Ezzel elkerülhető, hogy egy versenyző értékes pozíciókat veszít, míg a zöld jelzésre vár.

Értékelés

Amennyiben egy versenyt az első két körben állítanak le, új rajtra kerül sor az időmérő edzésen elért eredmények alapján. Amennyiben a második kör után, de még a versenytáv 75 százalékának teljesítése előtt kell leállítani a futamot, a leintést megelőző kör helyezései szerint kell felsorakozni az új rajthoz. Amennyiben nincs lehetőség arra, hogy a versenyt újraindítsák, a pontok felét osztják ki. 75 százalék felett a teljes pontszámot megkapják a versenyzők.

Az a pilóta, aki teljesíti a versenytáv 90 százalékát, jogosult a pontszerzésre.

Szigorúbb büntetések

A versenyzők nem hajthatnak végre olyan manővereket, amelyekkel a társaikat akadályozzák, továbbá pozícióvédés alatt nem engedélyezett egynél többször ívet váltani. Emellett minden versenyzőnek a fehér vonallal határolt aszfaltcsíkon belül kell maradnia. A rázókövek nem képezik a pálya részét.

A versenybíróság minden olyan esetet megvizsgál, amikor valaki mind a négy kerékkel elhagyja a pályát – adott esetben kicsúszás miatt is számolni kell büntetéssel. Amennyiben egy autó elhagyja a kijelölt pályacsíkot, úgy kell visszatérnie, hogy ne veszélyeztessen másokat, illetve nem tehet előnyre szert.

Szigorítanak a lekörözésekre vonatkozó szabályon is, amelynek értelmében a lekörözendő versenyzőnek az első adandó alkalommal el kell engednie a mögötte haladót, ellenkező esetben kék zászlós figyelmeztetést kap. Aki ezt figyelmen kívül hagyja, büntetéssel kell számolnia.

Tilos a bokszutcai előzés, így a bokszutcát abban a sorrendben kell elhagynia a versenyzőknek, ahogyan a lámpa zöldre váltása előtt felsorakoztak egymás mögé a kijáratnál. A műszaki hibás autókat büntetés nélkül ki lehet kerülni.

A versenybírók a szabályok megszegéséért áthajtásos, 10 másodperces stop-and-go-, vagy időbüntetést is adhatnak, de ki is zárhatják a pilótát a versenyből. A büntetés adott esetben a következő rendezvényt is érintheti.

Bokszutcai sebességkorlátozás

A 2011-es év futamainak és időmérő edzéseinek többségén a versenyzők 100 kilométeres óránkénti sebességgel haladhatnak a bokszutcában, négy helyszínen azonban mindössze 60 km/h-val.

Ausztráliában, Monacóban, Valenciában és Szingapúrban a teljes hétvégén 60 km/h lesz a bokszutcában megengedett maximális sebesség. A szabadedzéseken valamennyi helyszínen 60 km/h-s sebességkorlátozás lesz érvényben.

Aki a szabadedzéseken, valamint az időmérőn átlépi a megengedett sebességet, minden egyes plusz km/h után 200 eurós büntetést kap, aki pedig a versenyen nem tartja be a szabályokat, át kell hajtania a bokszutcán vagy a futam után időbüntetést kap.

107 százalékos szabály

Visszatér a 107 százalékos szabály, amelynek értelmében csak azok a versenyzők vehetnek részt a futamon, akik a leggyorsabb kvalifikációs körük során 107 százalékon belül vannak a Q1 legjobb időeredményéhez viszonyítva. Amennyiben egy versenyző valamelyik szabadedzésen teljesíteni tudja a legjobb Q1-es kör 107 százalékát, a versenybíróság jóváhagyhatja a futamon való részvételt.

Pilótafülkéből szabályozható hátsó szárny

A két autó közti távolságot azon egyenes előtt mérik, amelyben a rendszer aktiválható. Ha a követő egy másodperces távolságon belül van (ezt egy speciális, a pályán elhelyezett műszer méri), akkor tájékoztatást kap arról, hogy a rendszere éles. Használni viszont csak akkor használhatja, ha az egyenesben eléri a (második) kijelölt pontot. Ez körülbelül a kanyar előtti 600 méter lesz. Ez azonban még variálódhat a tesztek és az edzések során nyert adatok alapján.

A pályán külön jelölés lesz arra, hogy honnan mérik a két autó közötti távolságot, ahogyan azt is egy keresztbe haladó csík jelzi, hogy mikor használható az éles rendszer. Valamennyi televíziós társaság is jelzést kap arról, ha egy rendszer éles lesz, így ezt a nézők is láthatják.

KERS

Akárcsak 2009-ben, idén is engedélyezett, de nem kötelező a kinetikus energia-visszanyerő rendszer használata. A KERS aktiválása után plusz 82 lóerő áll a versenyző rendelkezésére 6,7 másodpercig. Ez egy körön belül szabadon felhasználható, egyszerre vagy akár több részletben is.

A fegyelem a közúton is kötelező

Az FIA arra kötelezi a versenyzőket, hogy betartsák a közlekedési szabályokat – súlyos szabálysértések esetén a Szövetségnek jogában áll szankcionálni és bevonhatja a pilóták szuperlicencét. Az FIA úgy véli, hogy a versenyzők példakép funkcióval rendelkeznek, ezért kötelesek a szabályok szerint autózni, és megfontoltan közlekedni.

Licenc az alkalmazottaknak

Minden csapatból legalább hat embernek kell elfogadnia az FIA Illemkódexének szabályait, beleértve a csapatvezetőket, a sportigazgatókat, a technikai vezetőket, a két versenymérnököt és a menedzsereket. Azok, akik vétenek a szabályzat ellen, nem vehetnek részt az FIA rendezvényein. A vitás esetekben a Nemzetközi Automobil Szövetség jogerős ítéletet hozhat, és a jövőben nem lehet polgári bírósághoz fordulni. A munkatársaiért minden csapat maga felel.

Szabad a csapatsorrend

A Nemzetközi Automobil Szövetség eltörölte a Sportszabályzat 39.1-es pontját, amely a csapatutasítást tiltja, ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a Nemzetközi Sporttörvény 151c cikkelye továbbra is érvényben van. Ennek értelmében büntethető minden olyan cselekedet, amellyel ártanak a sport hírnevének. Ez lehetővé teszi az FIA számára, hogy keményen büntesse a látványos helycseréket.

Növekszik a büntetés mértéke

A Nemzetközi Sporttörvény megsértése esetén a jövőben [legsúlyosabb esetben] már 250 ezer dollárt kell befizetni az FIA kasszájába. Ezzel azt akarják megelőzni, hogy egy csapat sorozatos szabálysértésekkel megvásárolhassa a bajnoki címet.

 
 

 

 
navigation

 

 
Photogallery

 
 
languages

web counter

 
visitors
Indulás: 2008-08-22
 
login
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 

Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak    *****    Új kínálatunkban te is megtalálhatod legjobb eladó ingatlanok között a megfelelõt Debrecenben. Simonyi ingatlan Gportal