Vakáci-jó?
motorsportal.hu 2012.08.03. 08:27
Ha lenne verseny, a Lotus dörzsölhetné a tenyerét: a hétvégére ismét kánikula várható. Tombol a nyár, ám a motorzaj helyett némaság ült a világ F1-es pályáira – a cirkusz megkezdte nyári vakációját. Ki elégedetten, ki megoldandó feladatok egész sorával, ám két hétre a csapatok mindegyikének fel kell függeszteni a munkát. A Motorsport-total segítségével most annak jártunk utána, kik milyen módszerrel „vészelik át” ezen szurkoló számára ínséges időszakot.
A magyar futam megnyerését követően a McLaren csapata azonnal fejest is ugrott a vakációba. Hamilton nagyszerű hétvégéjét követően talán mondhatjuk, megérdemelten. „A legtöbb csapat általában csak egy héttel később áll le.” – hívja föl csapata különcségére a figyelmet Martin Whitmarsh. „Megkérdeztem pár embert, miért van ez így, aztán pedig a sajátjaimat is, hogy szerintük helyes-e ez. A logika ebben az, hogy két-három napig tart, míg a kocsikat Budapestről a gyárba szállítjuk. Ezt a két-három napot nem akarjuk eltékozolni, így leállunk. Ezzel maximalizáljuk a leállást követő időt is, hogy még több teljesítményt találjunk a következő versenyre, Spára.”
Bár a McLaren elsősorban Forma–1-es csapata miatt érdekes, a márka az ő pihenőjükkel úgy döntött, sportautógyárát is leállítja erre az időre. E lépést Whitmarsh ugyan véletlen egybeesésnek nevezte, azt viszont tudni kell, hogy a vonatkozó szabályokban a csapatokat nem csupán a versenyistálló vakációra küldésére kényszerítik, de az F1-hez kapcsolódó összes részleg – így a tervezési, a gyártási és építési részlegek –, de a beszállítók bezárására is. Ez utóbbi a záloga tudniillik annak, hogy az olyan, nem teljesen önálló csapatok, mint a Toro Rosso (Red Bull) vagy a Force India (Mercedes) se bújhassanak ki a kényszerszünet alól.
Hogy mindez miért kötelező, azt a versenyek magas száma, és a csapatoknál dolgozók ezáltali túlterheltsége indokolja – ez közismert. De vajon miként ellenőrzik e szabály betartását? „Mint minden csapatot, minket is köteleznek rám, hogy megadjuk a bezárás pontos dátumát – ezt meg is tettük. Ez az RRA egyezmény egyik alapeleme. Minden csapat nyilvánosságra hozta a leállás időpontját, és írt a beszállítóinak, hogy ezen időszakban nekik sem szabad dolgozniuk. A végén pedig le kell adnunk egy nyilatkozatot arról, hogy a kérdéses időben nem dolgoztunk.” – avat be a részletekbe Whitmarsh. A szabályozás elől egyetlen kibúvó van: ha rendkívüli eset áll elő, amiben egy csapat nagyon súlyos károkat szenved, a nyári szünetben is dolgozhat egy kisszámú csapat az autó következő futamra történő felkészítésén.
Persze a csapatok gondolkodása a nyári szünettel kapcsolatban is eltérő – hogy ki mikor hagy fel a munkával, az nyilvánvalóan az elvégzendő feladatoktól és a mögöttünk álló hetek alakulásától is nagyban függ. A McLarenhez ilyen szempontból irigylésre méltó helyzetben, fölszálló ágban van. Szemben a rivális Red Bull-lal, akik a magyar versenyt követően még lázasan vetették bele magukat a munkába. „Ki akarjuk használni a kötelező szünet előtti utolsó hetet. Aztán mindenkinek remek alkalma lesz majd feltölteni az akkumulátorait, mielőtt nekivágna a következő őrült három hónapnak.” – mondja Chris Horner.
Gondjuk és teendőjük valóban van az osztrákoknak az elmúlt versenyek után. Van viszont egy csapat, amely számára még nagyobb feladatokat tartogat az augusztusi leállás. A Caterham ugyanis ezen időszakra tette csapatának átköltöztetését Norfolkból az egykori Arrows-bázisra, Leafieldbe, minek következtében a GP2-es csapatuk is leáll ezen hetekben. „Reálisan nézve ez nem lesz sima ügy.” – tekint az előttük álló nehézségekre Mike Gascoyne, technikai igazgató az Autosportban, utalva arra, hogy egyszerre számos tevékenységet kell összehangolniuk. A kötelező leállás mellett ugyanis a költözést is úgy kell időzíteniük, hogy közben a jövő évi kocsi tervezését is el tudják kezdeni, mégpedig már az új helyen. „Az a tervünk, hogy egyik kocsinkat befejezzük, a másikat pedig elkezdjük. Remélhetőleg ez úgy zajlik majd, hogy az emberek visszajönnek a kéthetes szünetről, és a tervezőiroda máris készen áll.”
Az alkalmazottak életének megkönnyítéséért találták ki, ám a fentiek alapján nem kevés nehézséget is okoz: a Forma–1-es vakáció láthatóan javában tombol.
|