Hírek : Heikki Kovalainen ma 30 éves |
Heikki Kovalainen ma 30 éves
formula.hu 2011.10.19. 17:35
A szimpatikus finn viszonylag későn csak 26 évesen mutatkozhatott be a Formula-1-ben, de nem sokkal később úgy tűnt, hogy a McLaren csapat jóvoltából rámosolygott a szerencse, a szép álomból azonban majdnem rémálom lett. De Kovalainen helyet talált magának a Formula-1-ben, így a 30. születésnapját a Team Lotus csapatnál ünnepelheti meg.
Heikki Johannes Kovalainen 1981. október 19. született a finnországi Suomussalmiban. Heikki mióta csak az eszét tudja mindig is autóversenyző szeretett volna lenni, és alig volt 10 éves, amikor 1991-ben „versenyszerűen” gokartozni kezdett. A lassan belelendülő mosolygós finn 2000-ben megnyeri az Elf Északi Gokartbajnokságot. A siker hatására elhagyja Skandináviát és Angliában folytatja tovább pályafutását az Angol Formula Renault bajnokságban, ahol már az első évben a bajnokság 4. helyén végez (2 győzelem, 2 első rajtkocka, 3 leggyorsabb kör). Az év újoncára felfigyelnek a Renault-nál is, így Kovalainen bekerül a Renault utánpótlás programjába és a következő szezont már az Angol Formula-3-as bajnokságban kezdheti meg. Az ismét az év újoncának választott Kovalainen 5 győzelemmel, 3 első rajtkockával és 3 leggyorsabb körrel a bajnokság harmadik helyéig jut, majd az év végén második helyen végez a neves makaói Formula-3-as tornán, teljesítménye elismeréseként pedig 2003-ban tesztlehetőséget kap a Renault és Minardi csapatoknál. Ebben az évben Kovalainen már a World Series by Nissan bajnokságban versenyez, amit 2004-ben meg is nyer (6 győzelem, 9 első rajtkocka, 10 leggyorsabb kör), valamint győz a Race of Champions versenyén is. A következő évben pedig már a Formula-1 előszobájának számító GP2-es bajnokság első szezonjában méri össze az erejét az ellenfelekkel, ahol Nico Rosberggel csatázik a bajnoki címért, amiről végül 15 pontos hátránnyal marad le az év végén, az évad során szerzett 5 győzelme és meggyőző teljesítménye viszont ahhoz elegendő volt, hogy 2006-ban elnyerje a Renault csapat tesztpilótai állását, és Kovalainen ezzel gyakorlatilag belépett a Formula-1-be. A csapat elsőszámú pilótája a 2005-ös világbajnok Fernando Alonso a szezon végén ugyanis aláírt a McLaren csapathoz, így a Renault csapat vezetője Flavio Briatore gyakorlatilag Kovalainent akarta Alonso helyére szerződtetni. Ezért miközben Alonso 2006-ban az újabb világbajnoki címéért küzdött, addig a fiatal finn 28 000 kilométert tesztelve próbálta magát felkészíteni a rá váró feladatokra.
A 2007-es év azonban kiábrándítóan sikerült a Renault csapat és Heikki Kovalainen számára is. Két bajnoki címet követően a csapat R27-es autója kifejezetten gyengére sikeredet, amit csak súlyosbított Alonso elvesztése és a Michelin kivonulása a Formula-1-ből. Az első öt futamon borzalmasan szenvedő, csak egy 7. és egy 8. helyre képes Kovalainen a Kanadai Nagydíjon végre magára talált, a montreali 4. helyét követően pedig már ő volt a „jobb” a csapaton belül és rendszeresen képes volt szállítani a pontokat a Renault-nak, sőt a Japán Nagydíjon megszerezte pályafutása első dobogós helyezését is. A finn ennek ellenére sem érezhette biztonságban a helyét a csapatnál, az ok Fernando Alonso volt. A kétszeres spanyol világbajnok és új munkaadójának, a McLarennek a viszonya ugyanis annyira megromlott már az első közös 2007-es szezonban, hogy Alonso felrúgva a több évre szóló szerződését az év végén elhagyta a wokingi gárdát és visszaigazolt egykori csapatához a Renault-hoz, Kovalainen pedig végül Alonso „helyén” a McLarennél köt ki. Bár a McLaren csapat pilótájaként, Heikki az Angol Nagydíjon megszerzi első pole pozícióját, a Magyar Nagydíjon pedig az első futamgyőzelmét (ezzel Kovalainen lett a 100. pilóta, aki Formul-1-es futamot nyert), a finn teljesítménye messze elmaradt a várakozásoktól és csapattársa a világbajnoki címért harcoló Lewis Hamilton teljesítményétől is. Míg Hamilton 2008-ban 98 ponttal megnyeri a bajnokságot, addig Kovalainen 53 pontjával csak a bajnokság 7. helyén szerénykedett az év égén, aminek következtében a McLaren 21 ponttal lemarad a konstruktőri bajnoki címről. Kovalainen sorsa így el is dőlt a csapatnál, az újabb gyengére sikeredett 2009-es szezon végén a McLaren Jenson Button „kedvéért” megvált finn pilótájától. Kovalainen végül az újonc Lotus Racingnél helyezkedett el, ahol hosszútávon számítanak a szolgálataira. A 2010-es szezont nulla ponttal záró Lotus Racingből azóta Team Lotus lett, de a csapat teljesítménye ettől vajmi keveset javult, így a minden bizonnyal a 2012-es szezont is a Lotusnál töltő Kovalainennek továbbra is várnia kell arra, hogy ismételten egy olyan autója legyen, amivel a pontszerző helyekért csatázhat majd.
Heikki Kovalainen 87 futamon indult a Formula-1-ben, 1 futamgyőzelmet, 1 pole pozíciót, 2 leggyorsabb kört, 4 dobogós helyezést és 105 világbajnoki pontot szerzett.
|