Hrek : A Forma-1 hallos struccpolitikja - Farkas Pter |
A Forma-1 hallos struccpolitikja - Farkas Pter
f1hirek.hu 2013.01.27. 12:45
Timo Glock vratlan elbocstsa a Marussitl mg a Forma-1 elktelezett rajongtbort sem hozta lzba klnsebben, holott egy olyan betegsg riaszt tnete volt, amelyrl egyre nyilvnvalbb, hogy a sport egszre nzve komoly veszlyt jelent.
Timo Glock vagy Luiz Razia - nem teljesen mindegy, hogy ki l a tvkpernykn nhny pillanatra felvillan Marussia volnjnl, amikor Fernando Alonso s Sebastian Vettel egy laza mozdulattal elvgzi rajta a kvetkez lekrzst? Igen is, meg nem is. Glock vratlan menesztsnek hre mg a Forma-1 legfanatikusabb hveit sem hozta lzba klnsebben, s ez annyiban rthet, hogy a mezny immr legkisebb csapata valsznleg idn sem fog tbb vizet zavarni, mint eddig: sokak szemben egybknt is csak arra j, hogy az auti bosszantsk az llovasokat, ha a rossz idben a rossz helyen bukkannak fel. Msfell viszont a Marussia ltszlag jelentktelen dntst nem szabad flvllrl venni, mert csupn egy olyan betegsg aprcska tnete volt, amely a sport egszre nzve komoly fenyegetst jelent.
A Marussit irnyt John Booth Glock menesztst magyarzva meg sem prblt kertelni. "Timo fantasztikus versenyz, nagyon npszer volt a csapatunknl" - mondta. "Az gazatra jellemz folyamatos kihvsok miatt azonban knytelenek voltunk hatrozott lpseket tenni, hogy hossz tvra biztostsuk a jvnket. A gazdasgi krnyezet tovbbra is kedveztlen, s mindenkinek nehz pnzgyi terepen kell manvereznie, belertve az F1-es csapatokat is."
Magyarn az ers szponzori httrrel rendelkez Max Chilton szerzdtetse sem volt elg, a Marussinak muszj volt mg egy olyan versenyzt keresnie, aki talicskn hordja hozzjuk a bankjegyeket. Glock ennek a felttelnek nem felelt meg; nem hozta, hanem ppensggel vitte a pnzt, hiszen komoly pilthoz illen - horribile dictu! - fizetst kapott, ami a jelek szerint egyre inkbb luxusnak szmt az amgy vente dollr szzmillikat eltapsol sport meznyben.
Ha folyamatban nzzk, a helyzet egyre riasztbb. Noha a Caterham technikai figazgatja, Mike Gascoyne burkoltan t hibztatta emiatt, a sorok kztt olvasva nem ktsges, hogy a Glockkal egy cipben jr Heikki Kovalainen is azrt vesztette el az llst, mert nem volt hajland szponzorok utn kajtatni. s ez magunk kztt szlva teljesen jogos, hiszen ha egy nagydjgyztesnek mr az autsport gynevezett cscskategrijban is a sajt zsebbe kell nylnia, hogy mltztassanak biztostani szmra egy versenyzlst, akkor a rendszerben van a hiba. A hrom v alatt mg pontot sem szerz Caterhamnek s Marussinak legfeljebb abbl ereden maradt nhny morzsnyi hitele, hogy olyan, komolyan vehet piltkat is a ktelkben tudhatott, mint Kovalainen s Glock. Nlklk semmivel nem lesznek jobbak a gazdag hobbistknak kisstl mrkakupkban szrakozsi lehetsget biztost csapatoknl. Flrerts ne essk, termszetesen azoknak is megvan a maguk helye az autsport egybknt egyre szkl univerzumban, csak ppen a Forma-1 nem erre val.
Igen, mindig voltak tehets kalandorok, akik szerencst prbltak a legjobbak kztt. A fizets versenyzk nem j jelensg. s igen, ismernk pozitv pldkat is. Nigel Mansell a sajt lakst adta el, hogy legyen mibl fedeznie az F3-as rszvtel kltsgeit, s ha nem hozza meg ezt az anyagi ldozatot, soha nem jutott volna el az F1-ig. Niki Lauda hiba szrmazott vagyonos csaldbl, a szlei kitartan elleneztk az ambciit, ezrt vgl megszaktotta velk a kapcsolatot, s ktszer is bankhitelt kellett felvennie, hogy folytathassa a versenyzst. Nincs mit szpteni rajta, a BRM-hez 1973-ban egyszeren bevsrolta magt, kt vvel ksbb mgis vilgbajnok lett. Lauda s Mansell azonban csak a szablyt erst kivtelek; a szponzorok kudarcot vallott kedvencei, a Gastn Mazzacane-ok s Judzsi Idk nagysgrendekkel tbben voltak.
Mostansg gyakran hangoztatjk, hogy a Forma-1 meznye a vezetsi kpessgek tekintetben ersebb, mint korbban brmikor. Ez alighanem igaz - vagy legalbbis tavalyig igaz volt -, a fizets versenyzk szma az elmlt vek sorn mgis jra nvekszik. 2010-ben hrman, 2011-ben ten, 2012-ben hatan voltak, s gy tnik, idn minimum heten lesznek. A sznvonal ettl paradox mdon mg nem felttlenl romlana, ami annak ksznhet, hogy ma mr a korbbinl sokkal tudatosabb utnptls-kpzs zajlik, a fiatalokat profik ksztik fel az sszes kihvsra, amely a plyn s azon kvl vrhat rjuk. Egyes szimultorokban mg a pilta szemnek mozgst is rgztik, hogy megtantsk, kanyarods kzben pontosan hov kell nznie. Ilyen felttelek mellett a szletett kutyatket mr az alsbb kategrik kiszrik, s akiben a szponzorok nem ltnak elg fantzit, az gyis legfeljebb csaldi segtsggel bohckodhat tovbb a plyn. A Forma-1-ig mg mindig csak az igazn j kpessgek jutnak el.
Az sem tisztzott, hogy tulajdonkppen ki szmt fizets versenyznek. Az autsport annyira lehetetlenl drga lett, hogy pusztn apuci sprolt pnzbl nemzetkzi szinten mg gokartozni is kptelensg. Bizonyos mrtk kls tmogatsra teht egy darabig a legjobbaknak is szksgk van, s a terminolgiai hatrok ettl zavaran elmosdnak. A Forma-1-bl tavaly szmztt Adam Parr, a Williams egykori csapatfnk-jelltje mlt janurban arra clozgatott, hogy a rgta mgtte ll spanyol bank, a Santander rvn Fernando Alonso is ugyangy fizets versenyz, mint Pastor Maldonado, aki a PDVSA dollrmilliival vsrolta be magt a Forma-1-be. Ez az llts els hallsra abszurdnak tnik ugyan, mgis meglepen nehz rvelni ellene.
A klnbsg termszetesen abban ll, hogy a csapatnak mi volt az elsdleges motivcija a versenyzvlaszts sorn. Nyilvn a Ferrari sem fanyalog a Santander dollrmilliit ltva, de nem tl mersz kijelents, hogy Alonst minden bizonnyal akkor is leszerzdtettk volna, ha egy fillrt sem visz magval hozzjuk. Az viszont ersen ktsges, hogy Maldonado - aki a GP2-ben is csak egy volt a sok kzl, amg ngyvnyi prblkozs utn meg nem nyerte a bajnoki cmet - a PDVSA tmogatsa nlkl brmelyik F1-es csapathoz bejuthatott volna.
A gyakorlatban tbbnyire a hinyos definci ellenre is knny eldnteni, hogy valaki fizets versenyz-e, vagy sem. Vannak azonban kivtelek. Sergio Prez besorolsval pldul bajban vagyunk, mert egyfell a Sauberhez egyrtelmen szponzora, nevezetesen a Telmex jvoltbl kerlt, msfell viszont j csapatrl, a McLarenrl nehezen veszi be a gyomrunk, hogy elssorban a pnze miatt szerzdtettk. Lehetsges, hogy a sport egyik legpatinsabb istllja fizets versenyzre fanyalodott? Ezt a knos krdst mgsem lehet megkerlni, hiszen brmilyen gretes volt a tavalyi szezonjt megkoronz hrom dobogs helyezs, Prez sokat is hibzott, s gyakran nyjtott kibrndtan kzpszer teljestmnyt. Rfoghatjuk, hogy neki savany a szl, de Paul di Resta tnyknt kzlte, hogy a McLarennl a szponzori tmogats dnttt a mexiki javra, s Prez hiba kaplzik kzzel-lbbal a felttelezs ellen, a paddock egy rszben ktsgkvl gy csapdott le a trtnet. Csak akkor fogjk ms szemmel nzni, ha tartsan megveti a lbt az lmeznyben.
Persze a hagyomnyos lcsapatok kzl sem a McLaren lpett r elszr erre az tra. A trend akkortjt kezdett ijesztv vlni, amikor az 1990-es vek felt ural Williams 2011-re leigazolta Maldonadt, aztn az v vgn mg tovbb ment, s a tehetsges, de gazdag szponzori httrrel nem rendelkez Nico Hlkenberget - ironikus mdon kzvetlenl azutn, hogy Brazliban megszerezte a pole pozcit - a fizets Bruno Sennra cserlte. Most a Marussia Glock, a Caterham pedig Kovalainen helyre keres pnzes versenyzt; a tnetek alapjn egyrtelm a diagnzis. "Az F1-ben egyre inkbb a technikai guruk a kelendbbek, a csapatok rtk szvesebben fizetnek, mint a versenyzkrt. Kevesebb van bellk, s a mszaki kihvsok bonyolultak. Ez ijeszt" - rta Martin Brundle a minap a Twitteren.
Termszetesen igaza van, mert ha a fizets piltk tl nagy teret hdtanak, az elhiteltelenti az egsz sportgat, s slyos problmkat okoz az utnptlsban, hiszen drasztikusan cskken az eslye, hogy a tehetsges, de szegny fiatalok rvnyeslni tudnak. Elvgre a Forma-1 lvonalba kizrlag a legjobbaknak szabadna bekerlnik, s ez nem mer utpia. A futball persze alapjaiban is mskpp mkdik, de vajon el tudjuk kpzelni, hogy a Manchester United leigazol egy botlb jtkost csak azrt, mert gazdag? Attl fgg, hogyan szmolunk, de ha vesznk egy nagy levegt, s Prezt is a fizets versenyzk kz soroljuk, akkor a tizenegy csapat kzl vrhatan csak t - a Red Bull, a Ferrari, a Mercedes, a Lotus s a Toro Rosso - olyan lesz, amely egyik piltjt sem a pnz miatt vlasztotta.
Mindez mgsem elssorban a versenyzi sznvonal miatt aggaszt, hanem azrt, mert egy sokkal tfogbb problmt jelez. Hogy mirt kldte el Glockot a Marussia, s vlasztotta a McLaren Prezt mondjuk Hlkenberg vagy di Resta helyett? A vlasz lehangolan egyszer: szksgk volt a pnzre. A McLarennek ugyan vannak egyedi indokai is - mostantl fizetnik kell a Mercedes motorokrt, s nem rt, ha az gy kies sszeget kls forrsbl azonnal ptolni tudjk, nem kell mshonnan elvonniuk, radsul hossz tvon a Vodafone tmogatsa fell sem lehetnek nyugodtak -, mgis nyilvnval, hogy egy globlis, az sszes csapatot rint jelensgrl van sz.
Arrl, hogy a Forma-1 mg mindig tl drga. A csapatok eddig nem igazn akartak tudomst venni a vilgmret gazdasgi vlsgrl, s valamilyen csoda folytn sikerlt gy tennik, mintha nem vltozott volna semmi. Megsztk minimlis megszortsokkal, s bortkolhat volt, hogy ennek rossz vge lesz. A HRT megsznst knny annyival elbagatellizlni, hogy az amatr prblkozs volt, eleve buksra volt tlve, holott a lnyeg nem ez. Hiba az utaz szemlyzet ltszmra vonatkoz limit, az nkntes kltsgkorltozsi egyezmny, amely egybknt is repedezik a csapatok kztti bels feszltsg miatt, a paddockban tovbbra is 300 milli eurs venknti kltsgvetsekrl suttognak. "Ha nem tesznk valamit azonnal, ez a sport veszlyes idk el nz" - figyelmeztetett a Saubert irnyt Monisha Kaltenborn a hten.
Ezek utn oda lyukadunk ki, hogy Max Mosley-nak, az FIA hajdani, agyonkritizlt, a nyilvnossg eltt gyakran nevetsgess tett, pedig valjban ritka lesltssal megldott elnknek mr megint igaza volt. mr az ezredforduln, jval a vlsg kirobbansa eltt kitartan hajtogatta, hogy a csapatok kiadsait drasztikusan cskkenteni kell. "A bajnoksgunk az autiparnak arra a hajlandsgra plt, hogy a gyrtk risi sszegeket lnek Forma-1-be, meg arra a maroknyi nll csapatra, amelyek millirdos tmogatik nagylelksgtl fggenek. A krlmnyeket ismerve rltsg lenne felttelezni, hogy ez gy folytatdhat" - mondta 2009 janurjban.
Mosley megoldsi ksrleteit azonban rendre megfrtk, t magt pedig vgl megbuktattk, gy az ltala javasolt, csapatonknti 45 milli eurs kltsgplafon tlete sem valsult meg, holott mig nem szletett pkzlb alternatvja. Elvben mindenki egyetrt azzal, hogy a feleltlen pnzszrst be kell szntetni, csak ppen senki nem akar lenni az els, nehogy htrnyba kerljn a tbbiekhez kpest a fegyverkezsi versenyben. Ahogy Mosley megjsolta, a csapatok klcsnsen sakkban tartjk egymst. Naivits azt hinni, hogy a Forma-1 piaca nszablyoz.
Ezrt vilgos, hogy Glock menesztse egy slyos betegsg enyhe tnete volt. Ha a sport nem vesz rla tudomst, csakis magra vethet. A baj az, hogy a kltsgcskkents tl rgta szerepel a napirenden. Mindenki megtanult gy sznokolni rla, hogy kzben ne kelljen tennie semmit, de hiba hangzik res krogsnak, ez tnyleg nem folytatdhat a vgtelensgig.
|