Vakci-j?
motorsportal.hu 2012.08.03. 08:27
Ha lenne verseny, a Lotus drzslhetn a tenyert: a htvgre ismt knikula vrhat. Tombol a nyr, m a motorzaj helyett nmasg lt a vilg F1-es plyira – a cirkusz megkezdte nyri vakcijt. Ki elgedetten, ki megoldand feladatok egsz sorval, m kt htre a csapatok mindegyiknek fel kell fggeszteni a munkt. A Motorsport-total segtsgvel most annak jrtunk utna, kik milyen mdszerrel „vszelik t” ezen szurkol szmra nsges idszakot.
A magyar futam megnyerst kveten a McLaren csapata azonnal fejest is ugrott a vakciba. Hamilton nagyszer htvgjt kveten taln mondhatjuk, megrdemelten. „A legtbb csapat ltalban csak egy httel ksbb ll le.” – hvja fl csapata klncsgre a figyelmet Martin Whitmarsh. „Megkrdeztem pr embert, mirt van ez gy, aztn pedig a sajtjaimat is, hogy szerintk helyes-e ez. A logika ebben az, hogy kt-hrom napig tart, mg a kocsikat Budapestrl a gyrba szlltjuk. Ezt a kt-hrom napot nem akarjuk eltkozolni, gy lellunk. Ezzel maximalizljuk a lellst kvet idt is, hogy mg tbb teljestmnyt talljunk a kvetkez versenyre, Spra.”
Br a McLaren elssorban Forma–1-es csapata miatt rdekes, a mrka az pihenjkkel gy dnttt, sportautgyrt is lelltja erre az idre. E lpst Whitmarsh ugyan vletlen egybeessnek nevezte, azt viszont tudni kell, hogy a vonatkoz szablyokban a csapatokat nem csupn a versenyistll vakcira kldsre knyszertik, de az F1-hez kapcsold sszes rszleg – gy a tervezsi, a gyrtsi s ptsi rszlegek –, de a beszlltk bezrsra is. Ez utbbi a zloga tudniillik annak, hogy az olyan, nem teljesen nll csapatok, mint a Toro Rosso (Red Bull) vagy a Force India (Mercedes) se bjhassanak ki a knyszersznet all.
Hogy mindez mirt ktelez, azt a versenyek magas szma, s a csapatoknl dolgozk ezltali tlterheltsge indokolja – ez kzismert. De vajon miknt ellenrzik e szably betartst? „Mint minden csapatot, minket is kteleznek rm, hogy megadjuk a bezrs pontos dtumt – ezt meg is tettk. Ez az RRA egyezmny egyik alapeleme. Minden csapat nyilvnossgra hozta a lells idpontjt, s rt a beszlltinak, hogy ezen idszakban nekik sem szabad dolgozniuk. A vgn pedig le kell adnunk egy nyilatkozatot arrl, hogy a krdses idben nem dolgoztunk.” – avat be a rszletekbe Whitmarsh. A szablyozs ell egyetlen kibv van: ha rendkvli eset ll el, amiben egy csapat nagyon slyos krokat szenved, a nyri sznetben is dolgozhat egy kisszm csapat az aut kvetkez futamra trtn felksztsn.
Persze a csapatok gondolkodsa a nyri sznettel kapcsolatban is eltr – hogy ki mikor hagy fel a munkval, az nyilvnvalan az elvgzend feladatoktl s a mgttnk ll hetek alakulstl is nagyban fgg. A McLarenhez ilyen szempontbl irigylsre mlt helyzetben, flszll gban van. Szemben a rivlis Red Bull-lal, akik a magyar versenyt kveten mg lzasan vetettk bele magukat a munkba. „Ki akarjuk hasznlni a ktelez sznet eltti utols hetet. Aztn mindenkinek remek alkalma lesz majd feltlteni az akkumultorait, mieltt nekivgna a kvetkez rlt hrom hnapnak.” – mondja Chris Horner.
Gondjuk s teendjk valban van az osztrkoknak az elmlt versenyek utn. Van viszont egy csapat, amely szmra mg nagyobb feladatokat tartogat az augusztusi lells. A Caterham ugyanis ezen idszakra tette csapatnak tkltztetst Norfolkbl az egykori Arrows-bzisra, Leafieldbe, minek kvetkeztben a GP2-es csapatuk is lell ezen hetekben. „Relisan nzve ez nem lesz sima gy.” – tekint az elttk ll nehzsgekre Mike Gascoyne, technikai igazgat az Autosportban, utalva arra, hogy egyszerre szmos tevkenysget kell sszehangolniuk. A ktelez lells mellett ugyanis a kltzst is gy kell idztenik, hogy kzben a jv vi kocsi tervezst is el tudjk kezdeni, mgpedig mr az j helyen. „Az a tervnk, hogy egyik kocsinkat befejezzk, a msikat pedig elkezdjk. Remlhetleg ez gy zajlik majd, hogy az emberek visszajnnek a kthetes sznetrl, s a terveziroda mris kszen ll.”
Az alkalmazottak letnek megknnytsrt talltk ki, m a fentiek alapjn nem kevs nehzsget is okoz: a Forma–1-es vakci lthatan javban tombol.
|