Hrek : Gascoyne: A kltsgvetsi sapka elengedhetetlen az F1-ben |
Gascoyne: A kltsgvetsi sapka elengedhetetlen az F1-ben
formula.hu 2012.06.17. 22:21
A Caterham csapat technikai figazgatja, Mike Gascoyne szerint az FIA-nak a sport rdekben haladktalanul be kell vezetnie egy szigor kltsgvetsi sapkt.
gy tnik, a Ferrari elnke, Luca di Montezemolo nem vletlenl szorgalmazta egy szigorbb kltsgcskkents letbelptetst, azzal ugyanis a csapatok nagy rsze egyetrt. Gascoyne szerint a jelenleg is hatlyos kltsgcskkent egyezmny (RRA) gyakorlatilag megbukott, a nagyobb csapatok ugyanis knnyen megtalltk a mdjt annak, hogy kijtsszk annak az elrsait, gy csak egy kltsgvetsi sapka jelenthet megoldst, amely kordban tartan a sport kltsgeit gy, hogy ugyanakkor emellett azrt az F1 megrizn a technolgiai vezet szerept is.
„n szabadsgot s innovcit akarok, egy olyan j kltsgvetsi sapkt, amin bell a csapatok szabadon klthetnnek” – nyilatkozta Gascoyne James Allennek. – „Ha valaki az sszes pnzt a szlcsatornra, vagy egy trkks j innovcira akarja klteni, m legyen, de lenne egy hatr, amit senki sem lphetne t. Ez egy remek egyensly lenne, mert te innovcit akarsz, azt akarod, hogy az F1 legyen az autversenyzs cscsa, mert ennek kell a leggyorsabb egylses sorozatnak lennie az egsz vilgon. A legjobbnak kell lenni, de ugyanakkor fenntarthatnak is. A mai gazdasgi helyzetben a 20 futam mellett nem klthetsz eur-szzmillikat. Ezt az olyan kiscsapatok, mint a Caterham bizonytjk is. Mi kt s fl ve vagyunk az F1-ben, s ma mr csak 1,5-2 msodpercre vagyunk a pole pozcitl.”
A szigor kltsgvetsi sapka tlett mg 2009-ben az FIA korbbi elnke, Max Mosley vetette fel, akkor azonban a Ferrari vezette FOTA odig ment az ellenzsben, hogy 2009. jliusban bejelentette, hogy tvoznak a Formula-1-bl. A jelenlegi helyzetben azonban gy tnik, hogy a Red Bull kivtelvel az sszes csapat tmogatja egy szigor kltsgvetsi sapka tlett. A Red Bull ellenkezsnek az oka pedig egyszer: szeretnk megrizni a jelenlegi gyztes pozcijukat, ugyanakkor a kltsgvetsi sapka pontos mrete mg vitkra adhat okot, hiszen az ha tl alacsony lesz, a kis csapatok versenykpessge rdekben, akkor az mr nem minden top csapat szmra lesz elfogadhat.
„A kltsgvetsi sapknak lpcszetesnek kell lennie, hiszen jelenleg vannak olyan csapatok, akik vi 200 s 300 milli eur kztt kltenek, mg msok csak 70 milli eurt klthetnek” – nyilatkozta Gascoyne. – „Ezrt ha azt mondjuk, hogy mindenki 80 milli eurt klthet, akkor az nem fog mkdni. Mindig lesz egy nzs, a top csapatoknak van pnze s k klteni akarnak, de ezen tl kell tennnk magunkat, mert egybknt sohasem lesz megegyezs. Most azonban rdekes az, amit a Ferraritl Montezemolo mondott, hogy komolyan cskkentennk kell a kltsgeket. De ha cinikus akarok lenni, akkor k most nem nyertes csapat, s csak meg kell nzni a Red Bullt, akik mindent megnyertek s ezrt nem akarnak vltoztatni a dolgokon. De ez az F1-ben mindig gy van, ezrt sohasem lesz megllapods, de n hiszem azt, hogy az FIA beavatkozik majd a sport rdekben.”
Tovbbi flelmet jelent a kiscsapatok szmra a 2014-ben letbelp j motorszably, a V6-os turbmotorok s a fejlettebb hibrid rendszerek ugyanis nvelni fogjk a kltsgeket. A kis csapatok egy rsze ezrt a hrek szerint szerette volna elrni a motorszably bevezetsnek elhalasztst, ez azonban a Renault s a Mercedes szmra elfogadhatatlan, ugyanakkor a Renault s a Mercedes gy vli, hogy a fejlesztsi kltsgek tbb vre val elosztsa s olyan vltozsok, mint a jelenlegi, autnknt 8 erforrsrl a felhasznlhat motorok szmnak 4-re val cskkentse rvn sikerl majd a kltsgeket a jelenlegi szinthez kzeltenik.
„Az igaz, hogy a 2014-es csomag sokkal drgbb lesz, s az is igaz, hogy az FIA trgyal is a gyrtkkal, hogy hogyan is lehetne ezt a kltsgnvekedst mrskelni” – nyilatkozta Gascoyne. – „Pldul mr meg is egyeztnk, hogy cskkentjk az autnknt felhasznlhat motorok szmt a jelenlegi 8-rl 2014-ben 5-re, majd 4-re.”
Mindenesetre az biztat, hogy a csapatok a Monaci Nagydjat kveten az FIA s Jean Todt vezetsvel megkezdtk a trgyalsokat a kltsgvetsi sapkrl. „Mr trgyalunk errl, s a 12-bl 10 csapat egyet is rt vele.”
A kt kivtel pedig a hrek szerint nem ms, mint a Red Bull s a Toro Rosso.
|