Hrek : Bajban a Caterham F1 Team |
Bajban a Caterham F1 Team
motorsportal.hu 2012.03.27. 14:41
Az elmlt hten a Londoni Legfelsbb Brsg egy hosszas jogi vitra tett pontot, mely a vita a Force India, egy olasz aerodinamikai cg, az Aerolab, s a tavaly mg Team Lotusknt indul Caterham csapat kztt zajlott. A dnts a Force Indit marasztalta el, m az gynek a Caterham szmra is igen komoly kvetkezmnyei lehetnek.
A jogi vita lnyege, hogy az Aerolab kvetelte a Force India ltal felhalmozott adsg rendezst, mg az indiai alakulat beperelte az aerodinamikai cget azzal a vddal, hogy a Team Lotusnak olyan adatokat szolgltatott ki, melyek a Force India tulajdont kpeztk.
Londoni Legfelsbb Brsg az Aerolab fel kifizetetlen szmlk gyben elmarasztalta a Force Indit, ugyanakkor a msik oldalon 25 ezer eurs krtrtst is megtlt a csapatnak, miutn az egykori Team Lotus a Force India szellemi tulajdont kpez adatokat msolt autja fejlesztshez.
A brsg leszgezte, hogy azok a visszalsek melyek bebizonyosodtak, elssorban abbl addtak, hogy bizonyos CAD fjlokat a munkafolyamat lervidtse miatt hasznlt az Aerolab, ezzel elnyhz juttatva a Team Lotust, holott ezek a Force India tulajdonban voltak, hiszen elzleg k rendeltk meg a munkt az olasz aerodinamikai cgtl.
Az tlet utn az Aerolab gyvezet igazgatja, Jean-Claude Migeot elmondta, hogy mindig is gy reztk, hogy a Force India csak azrt indtott plgium pert a Team Lotus/Aerolab ellen, hogy a fennll 850 ezer eurs tartozst elodzhassa.
Az gy kapcsn most a Marussia azzal a krssel fordult az FIA-hoz, hogy az irnyttestlet vizsglja ki, hogy az egykori Team Lotus alakulat nem srtette-e meg a Concorde egyezmnyt azzal, hogy a Force India tulajdonban lv fejlesztsek egyes rszleteit felhasznlta sajt, T-127-es konstrukcijnl.
A Marussia az tlet azon rszt ragadta ki, mely szerint a brsg is bizonytva ltja, hogy a Team Lotus felhasznlt bizonyos adatokat az autja megptsnl, holott a Concorde egyezmny egyrtelmen meghatrozza, hogy az alakulatok nem hasznlhatnak fel ms csapatok szellemi tulajdont kpez rszleteket.
Az orosz istll ezrt az FIA-hoz fordult, az irnyt testlet pedig els intzkedsben arra krte a Force Indit s a Marussit, hogy vizsgljk meg, a Team Lotus milyen adatokat hasznlhatott a VJM05 modellbl sajt autja fejlesztsre.
A Marussia sportigazgatja Graeme Lowdon errl a kvetkezket nyilatkozta: "A szablyok, amiket mi is s minden ms csapat is alkalmaz, nagyon tisztn s nagyon vilgosan meghatrozzk azt, hogy konstruktrknt mit tehetnk. Az autnak vannak bizonyos rszei, amiket a csapatok csak sajt maguk tervezhetnek s alkalmazhatnak. Ha nem tvedek, az tlet tartalmnak egy rsze arra utal, hogy jogsrts trtnt, s akkor felttlenl fontos komolyabban megvizsglni, mert ez valban a sport alapvet rdekeit srtheti.”
A dnts egyrtelmen azt sugallja, hogy valban szerzi jogok megsrtsre kerlt sor. Amennyiben az FIA egyrtelm bizonytkot tall arra, hogy a VJM05-s adatait alkalmaztk a T127 fejlesztseinl, abban az esetben Tony Fernandes alakulata elvesztheti a 2010-ben megszerzett 10. helyt. Egy ilyen bntets nagyban krosthatja a sportot s az rintett csapatot.
Legutbb 2007-ben trtnt hasonl eset, akkor a McLarentl elvettk a konstruktri pontokat (gy nem mellesleg a vilgbajnoki cmet), valamint a wokingi grda 100 milli dollros bntetst is kapott.
A Caterhamnl igen nagy esly van egy ilyen forgatknyvre, s amennyiben bnsnek talljk, gy elvesztheti az akkori pnzdjt (becslsek szerint 30 milli dollr), valamint jelents brsgra is szmthat.
Az FIA jelen pillanatban az eredmnyekre vr, kln az rintett csapatoktl, s kln az Aerolabtl annak rdekben, hogy tovbb vizsglhassa az gyet.
Egy elmarasztal dnts slyos csaps lehet a legdinamikusabban fejld kis csapat szmra, br sokan ppen a plgiumot vlik a gyors fejlds htterben.
|