Hrek : Az FIA magyarzata a 2012-es technikai szablyvltozsokra |
Az FIA magyarzata a 2012-es technikai szablyvltozsokra
motorsportal.hu 2012.03.15. 08:35
A Formula-1-et figyelemmel ksrk szmra egyltaln nem jdonsg, hogy a Nemzetkzi Automobil Szvetsg vrl-vre mdostsokat eszkzl a technikai szablyzatban. A versenyzs s a piltk biztonsgnak fokozsa, valamint a csapatok ltal korbban alkalmazott „trkkzsek” korltozsa rdekben ezttal sem tett msknt az F1 szablyalkot testlete, hiszen j nhny ponton vltoztattak a technikai direktvkat tartalmaz kdexben.
Az albbiakban a technikai szablymdostsokkal kapcsolatban feltett krdsekre az FIA versenyigazgatjnak, Charlie Whitingnak a vlaszait olvashatjuk.
Mirt is lett a 2012-es versenyautknak ’kacsacsrhz’ hasonl orrkpja?
„A biztonsgi cella magassga a pilta eltti terleten 625mm volt, s mi ezt le akartuk cskkenteni 550mm-re. Az volt ezzel a szndkunk, hogy az orrkp alacsonyabban legyen a piltaflke oldals peremnl, amelynek segtsgvel nagyobb biztonsgot lehet kialaktani a piltk szmra az esetleges fejsrlsekkel szemben. Nhny csapat arra panaszkodott, a versenyaut piltaflkje eltti alacsonyabb kialakts miatt radiklis vltoztatsokra lett volna szksg a tervezs sorn. Mi ezt termszetesen tudomsul vettk, s vgl megegyezs szletett abban, hogy ezt az 550mm-es magassgot a piltaflke hts vonaltl vett 1950mm-tl kezdve kell alkalmazni. Ennek segtsgvel sikerlt vgl elrni az elzetes clkitzsnket, s a csapatoknak sem kellett nagyobb mrtk talaktsokat vgezni a felfggesztsi rendszerrel kapcsolatban. Tulajdonkppen gy jttek ltre a kacsacsrre hasonlt orrkpok.”
Mirt volt szksg a mrettrsek szigortsra?
„A mrettrseket a padllemez s a referencia lemez figyelembe vtelvel alkalmaztuk, ahol +/-5mm-es mretrl volt sz. Ez a limitrtk az egyes elemek gyrtsa sorn meglehetsen tg hatrokat biztostott a kialaktott mreteket illeten, s a csapatok ltalban ki is hasznltk a lehetsgkre ll mrettrseket, hiszen azok hatrrtkre trtntek leginkbb az elemek elksztse. Ez valamelyest ellenkezett a szablyzat szellemisgvel, ppen ezrt azt lttuk szksgesnek, hogy ezt a mrettrst +/-3mm-re cskkentsk.”
A ktelez slyeloszls szablyt eredetileg egy teljes szezonra szntk. Mi az oka, hogy ezt mgis tovbb kell alkalmaznia a csapatoknak?
„Ezt a szablyt az elmlt vben rvnyestettk, s lehetv tettk a csapatok szmra, hogy ennek ismeretben fejlesszk az autikat anlkl, hogy mlyrehatbb informciik s tapasztalataik lett volna a Pirelli gumiabroncsok karakterisztikjt illeten. A csapatok azonban jeleztk szmunkra, hogy szeretnk ezt az elrst ebben az idnyben is megtartani, s inkbb vllaljk a 2012-es autk fejlesztsben szksges nagyobb lpseket. Ezzel kapcsolatban pedig nem talltunk kivetni valt.”
A kipufogrendszer vgzdsnek mrete s kialaktsa az idei vben pontosan meg lett hatrozva. Mirt volt szksg ennek a terletnek szablyzatban trtn kontrolllsra?
„Az elsdleges clunk az volt, hogy megakadlyozzuk a fjt diffzorok tovbbi hasznlatt, amely bizonyos tekintetben ellent mond a szablyzat 3.15-s cikkelynek, amely a mozgathat aerodinamikai elemekkel kapcsolatos rszleteket tartalmazza. Ez kiegszlt a motorvezrlst rint korltozsokkal is, amely pontosan meg van hatrozva a technikai szablyzatban. Ezt megfelel mdon kell alkalmazni az ECU belltsainl, hiszen limitlni akarjuk a kipufoggzok aerodinamikai clokra trtn felhasznlst. Termszetesen a csapatok igyekeznek megfelel mdon alkalmazkodni ehhez s alkalmazni az eddigi tapasztalataikat, ppen ezrt a 2013-as vben jra t kell majd gondolni az ide vonatkoz regulkat.”
Mirt volt szksg j mretkorltozsra a kerkfelfggeszts csonkllvnyval kapcsolatban?
„Mindenkppen szeretnnk megakadlyozni azt, hogy a kerekektl kill rszek szrnyknt funkcionljanak.”
Mirt nem lehet tovbb hasznlni hliumot a kerkkulcsok mkdtetsre?
„A srtett hlium helyett trtn srtett leveg hasznlatval a kerkkulcsok mkdtetse nmikpp kihat majd a kerkcserk idejre. Ezzel mindenki tisztban van, s be kell ismerni, hogy egy kltsges mdszer alkalmazsa jelents elnyt nem lett volna kpes biztostani.”
Mirt nem lett engedlyezve az aktv nyomatkmr rendszer alkalmazsa a kerkcserk sorn?
„Mindenkppen azt szerettk volna, ha a kerkcsert vgz szemly legyen a felels a mveletek elvgzsrt. Neki kell eldntenie, hogy a rgztshez alkalmazott nyomatk elegend-e. A legjabb kerkkulcsokon jelzfny tallhat, amely pontosan tjkoztatja a hasznljt arrl, hogy megfelel nyomatkkal trtnt-e a kerkanya rgztse. Ez a maximum, amit engedlyezni akarunk jelenleg, s a hatrozott szndkunk az, hogy ezen a terleten ne kerljn sor egyb automatizlt rendszerek hasznlatra.”
Mirt volt szksg a vlaszfal mretnek nvelsre?
„A panel a referencia lemez felett 100…500mm-es magassgban volt beptve korbban, s jelenleg 100…550mm mret kerlt megllaptsra. Az ez eltti rszt tekintve pedig 400mm-rl 450mm-re nveltk a tvolsgot. Ez pedig a pilta biztonsgnak fokozsa rdekben trtnt.”
Mirt van szksg vltoztatsra az els szrny rugalmassgnak vizsglatt illeten?
„A szablyok rtelmben a szrnyaknak, csakgy mint a karosszria egyb elemeinek, kell merevsggel kell rendelkezni. A felre kellett cskkentennk a megengedett elhajls mrtkt. Korbban a szrny vizsglathoz 1kN-os terhelst alkalmaztunk, s a megengedett deformci mrtke 20mm volt. Ez pedig azt eredmnyezte, hogy a csapatok olyan szrnyakat igyekeztek kifejleszteni, amelyek 19.9mm-es elhajlst voltak kpesek produklni 1kN ignybevtel hatsra. A cljaink rvnyestshez a 3.15-s, valamint a 3.17-es cikkelyek pontosan meghatrozzk az ide vonatkoz irnyelveket. A 3.17.8-as cikkely lehetv teszi szmunkra azt, hogy abban az esetben, ha gy ltjuk, hogy az ide vonatkoz szablyok nincsenek maradktalanul betartva, jabb vizsglatokat vgezhessnk el. ppen ezrt az j teszt sorn a nyomspont 10mm-rel htrbb kerl kialaktsra, s a bels 5mm tekintetben a megengedett elhajls mrtke 10mm-re cskken. Mindezek mellett tudattuk a csapatokkal azt is, hogy a vizsglat elvgzse aszimmetrikus mdon, csak a szrny egyik vgen is megtrtnhet.”
Az elmlt idszakban a hasmagassg szablyzsval kapcsolatban is szba kerlt a technikai szablyzat. Mirt volt szksg a rendszert rint tiltsra?
„A krdses rendszernl tulajdonkppen a fkeznyomtknak volt hatsa a versenyaut hasmagassgra. Abban az esetben pedig, ha mindez aerodinamikai elnyket eredmnyez, a 3.15-s cikkely szerint tilos annak alkalmazsa.”
Vgezetl pedig a Motorsport Vilgtancs mrcius 9-n elfogadott nhny szablymdostsrl essen sz. Ismertetn rviden ezeket?
Alapveten hrom terletet rinten vezettnk be vltoztatsokat. gy dntttnk, hogy egy garnitra szraz plyra alkalmas gumiabroncs tvihet a szombati napra, amennyiben mindkt pnteki edzst essnek nyilvntjuk. Ennek alapvet oka az, hogy tbb lehetsget szeretnnk a csapatoknak biztostani ahhoz, hogy minl tbb krt legyenek kpesek megtenni a szombati napon.
A msik jelents tmakr a DRS hasznlatt rinti, mely szerint a versenyigazgat ess krlmnyek kztt betilthatja az llthat hts lgterel szrny hasznlatt, ha gy tli meg, hogy a ltsi viszonyok nem megfelelek. Ezzel nvelni szeretnnk a biztonsgot, mivel korbban az autk kztt nagy sebessgklnbsg volt tapasztalhat ezen a tren.
Vgezetl pedig meghatrozsra kerlt a csapatok szmra rendelkezsre ll pihenid mennyisge is, amely lland fog maradni az egsz idnyben, fggetlenl az egyes esemnyek edzsi idpontjtl.”
|