Hrek : A Pirelli vltoztatna a gumikeverkek elosztsn |
A Pirelli vltoztatna a gumikeverkek elosztsn
a5.hu 2011.09.05. 21:20
A Pirelli megfigyelte, hogy a csapatok minden versenyhtvgn felhasznlatlanul adnak vissza egy szettet a kemnyebb keverk abroncsbl. Szerintk mindez csak felesleges pnzkidobs, a hatkonyabb felhasznls rdekben pedig a szably mdostst fogjk krni az FIA-tl.
A Pirelli idn minden versenyhtvgn 11 szett szraz plyra alkalmas gumival ltja el a csapatokat, amelybl bizonyos elrsokat betartva kell gazdlkodniuk a hrom nap alatt. Ez minden esetben gy ll ssze, hogy t garnitrt kapnak a lgyabb, hatot pedig a kemnyebb keverkbl. Az olasz cg azonban a szezon sorn megfigyelte, hogy senki nem hasznlja fel a teljes kszletet, s autnknt egy szett rendszeresen megmarad a kemnyebb tpusbl.
Paul Hembery ezrt szeretn azt elrni, hogy vltoztassonak a kiszlltott keverkek szmn vagy arnyn, ami ltal megszabadulnnak a felhasznlatlan abroncsok fuvarozgatsbl szrmaz tbbletkltsgektl. A csapatok azonban nem fogadtk el a Pirelli mdostsi javaslatt, gy a cg az FIA-hoz fordul az gyben.
"Ha a csapatok meg akarjk tartani a szablyokat, akkor az FIA-hoz kell mennnk, s elmagyarzni nekik, hogy nincs rtelme hat szettet vinni az egyikbl s tt a msikbl. Lehetne akr mindkettbl csak t, amivel pnzt sprolnnk" - magyarzta Hembery.
"Minden versenyre el kell cipelnnk ezeket az extra gumikat, szval ha nem akarnak vltoztatni a szablyzaton, elllunk a statisztikkkal, melyek szerint 100 szzalk a valsznsge annak, hogy nem fogjk felhasznlni ket, gy az elrsok mdostsval mindenki pnzt takarthatna meg."
"Az FIA feladat, hogy megszabja a feltteleket, s neknk fel kell hvnunk a figyelmket arra, hogy ez egy olyan kltsg, amibl sem a csapatoknak, sem a sportnak, sem pedig a Pirellinek nincsen haszna."
A gyrtnak leginkbb az szrja a szemt, hogy az idmrn a Q3-ba bejut kzpcsapatok olykor gumisprols cmsz alatt mr ki sem hajtanak a plyra a harmadik etapban. Hembery mr tbbszr hallatta a szavt ezzel kapcsolatban, most pedig egy jabb javaslattal llt el.
"Ellltjuk a gumikat, elvisszk a versenyekre, majd pedig felhasznlatlanul megsemmistjk ket. Rossz rzs ilyenkor azt hallani, hogy a csapatoknak nincs elg gumijuk, hiszen rengeteg a rendelkezskre ll. Mindssze nem hasznljk fel ket" - rtetlenkedett.
"A legegyszerbb megolds, amivel elkerlhetnnk, hogy a csapatok ne fussanak mrt krt a Q3-ban, az lenne, ha felcserlnnk a kszletet. Ez esetben hat lgy s t kemny keverket kapnnak."
A csapatoknak a jelenlegi szablyok szerint az edzsek utn bizonyos szm gumit vissza kell adniuk a Pirellinek, gy az idmrre s a versenyre mindkt keverkbl hrom garnitra ll minden aut rendelkezsre. Hembery javaslata ezt az arnyt 4:2-re mdostan a rsztvevk ltal jobban kedvelt lgyak javra.
"Az els edzs utn visszaadnnak egy kemnyet, teht maradna ngy. Minden a mostani rendszer szerint mkdne, gy vgl ngy szett lgy s kt szett kemny maradna az idmrre s a versenyre" - mondta. - "Ezen forgatknyv alapjn a csapatok felhasznlnnak egy kemnyet a kvalifikci els rszben, majd pedig kt lgyat, s tovbbi kt szett lgy gumijuk maradna a versenyre. Ez megszntetn a problmt. Azonban nem tmogattk az tletet egyhanglag."
|