Hrek : Formula-1: A Technikai- s Sportszablyzat legfbb pontjai |
Formula-1: A Technikai- s Sportszablyzat legfbb pontjai
motorsportal.hu 2011.03.21. 16:54
A 2011-es szezonban tbb pontban mdosul a Nemzetkzi Automobil Szvetsg Sport- s Technikai szablyzata, nhny korbban bevezetett s bevlt szably azonban tovbb is rvnyben marad. Az albbiakban az Olvasink megtudhatjk a 2011-es vad legfontosabb elrsait.
Pontrendszer
Akrcsak a 2010-es vben, idn is az els tz helyezett versenyz munkjt honorljk pontokkal, az albbiak szerint:
1. hely – 25 pont, 2. hely – 18 pont, 3. hely – 15 pont, 4. hely – 12 pont, 5. hely – 10 pont, 6. hely – 8 pont, 7. hely – 6 pont, 8. hely – 4 pont, 9. hely – 2 pont, 10. hely – 1 pont.
Pontegyenlsg esetn az els, msodik, harmadik, stb. helyezsek szma dnt arrl, hogy ki nyeri a bajnoki cmet.
A konstruktri pontokat a kt versenyz pontjainak sszege adja meg.
Versenytv
A versenytvot krkben hatrozzk meg – a minimlisan teljestend hossz (Monaco kivtelvel) 305 kilomter. Amennyiben a megadott versenytv teljestse klnbz krlmnyek miatt tbb mint kt rt venne ignybe, az FIA-nak lehetsge van korbban is leinteni a versenyt.
Piltacsere
Egy csapat egy vben legfeljebb ngy versenyzt vethet be, rendkvli esetben azonban lehetsg van arra, hogy tovbbi versenyzket alkalmazzanak. Egy-egy edzsen azonban egy csapat legfeljebb kt piltt kldhet plyra.
A plusz pilta bevetse plusz tesztnapot is jelent abban az esetben, ha az adott versenyz az elmlt kt vben nem vett rszt egyetlen versenyhtvgn sem. Amennyiben a pilta mgsem ll rajthoz egyetlen futamon sem, a kvetkez tli idszakban a csapat egy tesztnapot elveszt.
Gumi
Akrcsak a Bridgestone, a Pirelli is minden versenyhtvgn kt klnbz kemnysg szraz aszfaltra alkalmas gumit bocst a csapatok rendelkezsre. A klnbz keverkeket a nzk szmra is jl lthatan kell megklnbztetni, emiatt az olasz gyrt gy dnttt, hogy a szuperlgy gumi „Pirelli P Zero” felirata piros, a lgy srga, a kzepes fehr, a kemny keverk pedig ezst sznt kap.
Valamennyi pilta sszesen tizenegy szett (hat kemnyebb, t lgyabb keverk) gumival gazdlkodhat a teljes htvge sorn. Ezenkvl ngy szett kztes esgumi (vilgoskk) s hrom szett esgumi (narancssrga) ll mindenki rendelkezsre.
A kt pnteki edzsen hrom szett szraz aszfaltra alkalmas gumival (kt kemnyebb, egy lgyabb) gazdlkodhatnak a versenyzk. Az els edzst kveten egy kemny szettet vissza kell szolgltatni a Pirellinek, a msodik edzs utn pedig a msik kt szettet is. A htvge tbbi napjra tovbbi nyolc szett (4-4 a klnbz keverkekbl) gumi ll majd a piltk rendelkezsre, ezek kzl azonban egy-egy szettet az idmr eltt le kell adni.
Az FIA az elre meghatrozott htvgken (a pontos idpontokrl egy httel a teszt eltt tjkoztatni kell a csapatokat) lehetsget biztost arra, hogy minden csapat kt-kt szettet kiprbljon a legjabb fejleszts abroncsokbl. A plusz specifikcikat a pnteki szabadedzsek utn vissza kell szolgltatni a gyrtnak.
Azok a versenyzk, akik bejutnak az idmr harmadik etapjba, ktelesek azzal a szettel rajtolni, amellyel a leggyorsabb krket futottk a Q3-ban. Esfutam esetre a szably nem vonatkozik. Amennyiben egy futamot a versenybrsg nem minst esfutamnak, mindkt szraz aszfaltra alkalmas gumikeverket hasznlni kell.
Amennyiben egy versenyt megszaktanak, s nincs lehetsg az jraindtsra, azok a versenyzk, akik a futam piros zszlval trtn leintsig nem hasznltk mindkt keverket, 30 msodperces bntetst kapnak. Ha valaki elfelejt cserlni, mg szigorbb bntetst kap: kizrjk a versenybl.
A tesztek sorn a gumik nagyobb mrtk elhasznldst mutattak a korbbinl, emiatt a szakrtk hrom kerkcserre szmtanak. A Sauber technikai vezetje, James Key az Auto Motor und Sportnak ezzel kapcsolatban a kvetkezkppen fogalmazott: "Szerencsre az j gumik problematikja mindenkit egyarnt rint. Az elre meghatrozott slyelosztsnak ksznheten (46:54) egy hibaforrs kizrhat. Ennek ellenre van md arra, hogy megfelelen reagljunk a gumik karakterisztikjra a futmkinematika vagy a belltsok tern."
Motorszably
Egy versenyz egy vben nyolc motorral gazdlkodhat, minden egyes plusz erforrs bevetsre (az els megmrettetsen) 10 rajthelyes bntetst von maga utn.
Vltszably
Egy vltnak t egymst kvet versenyhtvgn kell szolglnia a versenyzt. Minden ezt megelz csere 5 rajthelyes bntetssel jr.
Az autk slya
Egy Formula-1-es aut slynak – versenyzvel egytt – a megmrettetsek minden szakaszban el kell rnie a 640 kilogrammot. Kivtelt kpeznek az olyan esetek, amikor egy baleset vagy mszaki hiba miatt egy-egy elem leszakad az autrl.
Munkastop
A Sportszablyzat kimondja, hogy azok a csapattagok, akik az autn dolgoznak, ktszer hat rn keresztl (pnteken s szombaton, Monacban cstrtkn s szombaton) nem tartzkodhatnak a plya terletn. A korltozs tz rval az els edzs eltt kezddik s hat rn keresztl tart. Minden csapat vente ngy alkalommal krhet felmentst a tilalom all.
Amikor dleltt 10 rakor kezddik az edzs, egyetlen szerel sem lehet a depban jfl s reggel hat ra kztt. Amennyiben a trning 11 rakor kezddik, a tilalom hajnali egy- s reggel ht ra kztt lesz rvnyben.
Biztonsgi auts szably
A biztonsgi auts fzis kezdete utni ktelez sebessgkorltozs (40 szzalkkal lassabb krid) kt krn keresztl lesz rvnyben. A versenyzknek mr azt megelzen is cskkentenik kell a tempt, mieltt felsorakoznnak a biztonsgi aut mg.
A biztonsgi auts fzis alatt csak kerkcsere cljbl szabad a bokszba hajtani, az esetleges thajtsos bntetseket nem lehet ilyenkor letlteni. Klns esetekben, pldul a clegyenesben trtnt baleset utn – kln felhvsra – lehetsg van a bokszutcai thajtsra kerkcsere nlkl is.
Az j szably kitr arra is, hogy a bokszutca vgn a biztonsgi auts fzis alatt vgig zld jelzs lesz, kivve, ha a futamot lelltjk. Ezzel elkerlhet, hogy egy versenyz rtkes pozcikat veszt, mg a zld jelzsre vr.
rtkels
Amennyiben egy versenyt az els kt krben lltanak le, j rajtra kerl sor az idmr edzsen elrt eredmnyek alapjn. Amennyiben a msodik kr utn, de mg a versenytv 75 szzalknak teljestse eltt kell lelltani a futamot, a leintst megelz kr helyezsei szerint kell felsorakozni az j rajthoz. Amennyiben nincs lehetsg arra, hogy a versenyt jraindtsk, a pontok felt osztjk ki. 75 szzalk felett a teljes pontszmot megkapjk a versenyzk.
Az a pilta, aki teljesti a versenytv 90 szzalkt, jogosult a pontszerzsre.
Szigorbb bntetsek
A versenyzk nem hajthatnak vgre olyan manvereket, amelyekkel a trsaikat akadlyozzk, tovbb pozcivds alatt nem engedlyezett egynl tbbszr vet vltani. Emellett minden versenyznek a fehr vonallal hatrolt aszfaltcskon bell kell maradnia. A rzkvek nem kpezik a plya rszt.
A versenybrsg minden olyan esetet megvizsgl, amikor valaki mind a ngy kerkkel elhagyja a plyt – adott esetben kicsszs miatt is szmolni kell bntetssel. Amennyiben egy aut elhagyja a kijellt plyacskot, gy kell visszatrnie, hogy ne veszlyeztessen msokat, illetve nem tehet elnyre szert.
Szigortanak a lekrzsekre vonatkoz szablyon is, amelynek rtelmben a lekrzend versenyznek az els adand alkalommal el kell engednie a mgtte haladt, ellenkez esetben kk zszls figyelmeztetst kap. Aki ezt figyelmen kvl hagyja, bntetssel kell szmolnia.
Tilos a bokszutcai elzs, gy a bokszutct abban a sorrendben kell elhagynia a versenyzknek, ahogyan a lmpa zldre vltsa eltt felsorakoztak egyms mg a kijratnl. A mszaki hibs autkat bntets nlkl ki lehet kerlni.
A versenybrk a szablyok megszegsrt thajtsos, 10 msodperces stop-and-go-, vagy idbntetst is adhatnak, de ki is zrhatjk a piltt a versenybl. A bntets adott esetben a kvetkez rendezvnyt is rintheti.
Bokszutcai sebessgkorltozs
A 2011-es v futamainak s idmr edzseinek tbbsgn a versenyzk 100 kilomteres rnknti sebessggel haladhatnak a bokszutcban, ngy helysznen azonban mindssze 60 km/h-val.
Ausztrliban, Monacban, Valenciban s Szingaprban a teljes htvgn 60 km/h lesz a bokszutcban megengedett maximlis sebessg. A szabadedzseken valamennyi helysznen 60 km/h-s sebessgkorltozs lesz rvnyben.
Aki a szabadedzseken, valamint az idmrn tlpi a megengedett sebessget, minden egyes plusz km/h utn 200 eurs bntetst kap, aki pedig a versenyen nem tartja be a szablyokat, t kell hajtania a bokszutcn vagy a futam utn idbntetst kap.
107 szzalkos szably
Visszatr a 107 szzalkos szably, amelynek rtelmben csak azok a versenyzk vehetnek rszt a futamon, akik a leggyorsabb kvalifikcis krk sorn 107 szzalkon bell vannak a Q1 legjobb ideredmnyhez viszonytva. Amennyiben egy versenyz valamelyik szabadedzsen teljesteni tudja a legjobb Q1-es kr 107 szzalkt, a versenybrsg jvhagyhatja a futamon val rszvtelt.
Piltaflkbl szablyozhat hts szrny
A kt aut kzti tvolsgot azon egyenes eltt mrik, amelyben a rendszer aktivlhat. Ha a kvet egy msodperces tvolsgon bell van (ezt egy specilis, a plyn elhelyezett mszer mri), akkor tjkoztatst kap arrl, hogy a rendszere les. Hasznlni viszont csak akkor hasznlhatja, ha az egyenesben elri a (msodik) kijellt pontot. Ez krlbell a kanyar eltti 600 mter lesz. Ez azonban mg varildhat a tesztek s az edzsek sorn nyert adatok alapjn.
A plyn kln jells lesz arra, hogy honnan mrik a kt aut kztti tvolsgot, ahogyan azt is egy keresztbe halad csk jelzi, hogy mikor hasznlhat az les rendszer. Valamennyi televzis trsasg is jelzst kap arrl, ha egy rendszer les lesz, gy ezt a nzk is lthatjk.
KERS
Akrcsak 2009-ben, idn is engedlyezett, de nem ktelez a kinetikus energia-visszanyer rendszer hasznlata. A KERS aktivlsa utn plusz 82 ler ll a versenyz rendelkezsre 6,7 msodpercig. Ez egy krn bell szabadon felhasznlhat, egyszerre vagy akr tbb rszletben is.
A fegyelem a kzton is ktelez
Az FIA arra ktelezi a versenyzket, hogy betartsk a kzlekedsi szablyokat – slyos szablysrtsek esetn a Szvetsgnek jogban ll szankcionlni s bevonhatja a piltk szuperlicenct. Az FIA gy vli, hogy a versenyzk pldakp funkcival rendelkeznek, ezrt ktelesek a szablyok szerint autzni, s megfontoltan kzlekedni.
Licenc az alkalmazottaknak
Minden csapatbl legalbb hat embernek kell elfogadnia az FIA Illemkdexnek szablyait, belertve a csapatvezetket, a sportigazgatkat, a technikai vezetket, a kt versenymrnkt s a menedzsereket. Azok, akik vtenek a szablyzat ellen, nem vehetnek rszt az FIA rendezvnyein. A vits esetekben a Nemzetkzi Automobil Szvetsg jogers tletet hozhat, s a jvben nem lehet polgri brsghoz fordulni. A munkatrsairt minden csapat maga felel.
Szabad a csapatsorrend
A Nemzetkzi Automobil Szvetsg eltrlte a Sportszablyzat 39.1-es pontjt, amely a csapatutastst tiltja, ugyanakkor felhvta a figyelmet arra, hogy a Nemzetkzi Sporttrvny 151c cikkelye tovbbra is rvnyben van. Ennek rtelmben bntethet minden olyan cselekedet, amellyel rtanak a sport hrnevnek. Ez lehetv teszi az FIA szmra, hogy kemnyen bntesse a ltvnyos helycserket.
Nvekszik a bntets mrtke
A Nemzetkzi Sporttrvny megsrtse esetn a jvben [legslyosabb esetben] mr 250 ezer dollrt kell befizetni az FIA kasszjba. Ezzel azt akarjk megelzni, hogy egy csapat sorozatos szablysrtsekkel megvsrolhassa a bajnoki cmet.
|