Hrek : Interj az RTL Klub szguld riportervel |
Interj az RTL Klub szguld riportervel
formula.hu 2009.03.21. 11:42
Szuj Zoltnt, a Formula-1 kzvettsi jogait birtokl televzi riportert krdeztk az j szablyokrl, a csapatok s piltk eslyeirl, valamint a megjult formkrl.
Kedden sszelt a Nemzetkzi Automobil Szvetsg s ezzel ismt rdekes jtsok rkeztek a Formula-1-es szablyknyvbe. Mit gondolsz pldul az remrendszerrl, ami akr a vilgbajnoksg vgeredmnyt is komolyan befolysolhatja?
Remek tletnek tartom s rlk, hogy bevezetsre kerl, hiszen arra lesznek knyszertve ltala a versenyzk, hogy ne csak szmolgassanak, hanem futamokat nyerjenek. Ez mindenkppen jt tesz mind a nzknek, mind a versenyeknek.
Egybirnt az is tisztn ltszik a dntsbl, hogy Bernie Ecclestone mg mindig meghatroz figurja ennek a sportnak. Ott vannak az autgyrtk s mindenfle szervezetek, de ezt kitallta s vghez is vitte.
Mi a vlemnyed azokrl a trekvsekrl, melyekkel kzelebb akarjk hozni a sportot a nzkhz. Vegyk pldnak az autk slyrl val tjkoztatst az idmr edzsek utn.
Nemcsak a slyokrl, hanem sok minden msrl is informldhatnak majd a kedves nzk. Ahogy az RTL Klubon ksztjk el a kzvettssorozatot, mris tbb rdekessgre bukkanunk. Olyan tervek vannak pldul, hogy azokban az autkban, melyekben mr alkalmazzk a kinetikus energia-visszanyer rendszert, vagyis a KERS-t, ltni fogjuk annak tltttsgi llapott. Ez mindenkppen fontos informci lesz abbl a szempontbl, hogy egy-egy versenyz milyen plusz erket tud mozgstani.
Az ilyen dolgok valban azt a clt szolgljk, hogy a Formula-1-et kzelebb hozzk a kznsghez. Illziink azrt ne legyenek, a stratgikba nem biztos, hogy igazn bele fogunk ltni, viszont komoly kvetkeztetseket tudunk levonni a segtsgkkel a pillanatnyi helyzetet illeten.
Mr ltom Wber Gabit s Szab Robit, ahogy drzslik a tenyerket a stdiban lve s rlnek, hogy lehet szmolgatni s esetleg tallgatni. Persze nem felttlenl lesz minden gy, ahogy elre megjsoljk, de biztos, hogy egy j jtk lesz.
Ha jl rtelmezem a szavaidat, akkor a keddi ls eredmnyei benned inkbb pozitv rzseket keltettek, szemben sok-sok szurkolval, akik lassan temetni kezdik a sportot az jtsok hallatn.
Ez gy van, de hozz kell tennem, hogy n nagyon vltoztatsprti vagyok. gy vettem szre, hogy az jdonsgok ltalban jt eredmnyeznek, s n azt gondolom, hogy nlunknl sokkal okosabb emberek vgiggondoltk, hogy ezek milyen hatssal lehetnek a sportra. n velk egytt abszolt prtolom s rlk az j lehetsgeknek.
Az asztal mgl lpjnk most ki a plyra. Mindenki meg van lepdve a Brawn GP csapatnak teljestmnyn.
Egyelre nagyon jnak tnik, br azt azrt tudni kell, hogy a Ross Brawnk is azt nyilatkoztk ezek utn a nagyon jl sikerlt tesztek utn, hogy knnyen elkpzelhet, hogy a slyhatr alatt vannak. Nem ptettk be a KERS-t az autjukba, s ki sem ellenslyoztk lltlag. Nekik azrt brmit is mondanak, get szksgk van arra, hogy szponzorokat talljanak, s ha gy fel tudjk hvni magukra a figyelmet, akkor taln j pozciban trgyalhatnak. Ezt azrt mindenkppen hozz kell tennnk, de ezzel egytt a rivlisok is elismeren beszltek rluk.
Ami mellettk szl az az - amit sokan emlegetnek is -, hogy a Honda mr a tavalyi v korai szakaszban elkezdte pteni az idei autt, ami mindenkppen megltszik.
Ami a piltkat illeti, ott van nekik Rubens Barrichello, aki a Ferraritl hozott tapasztalatval nagyban segtheti a munklatokat. Versenyzknt pontosan tudja, hogy milyen visszajelzsre van szksgk a mrnkknek ahhoz, hogy egy j autt tudjanak sszehozni. Jenson Button pedig a soha be nem vltott gret szerepben dszeleg egyelre. Viszont ha most al tudnak tenni egy versenykpes autt, akkor n nagyon bzom abban, hogy rendszeresen ott tud lenni az lmeznyben.
A Brawn GP akkor gy tnik, a helyes irnyon van, de mit gondolsz a McLaren-Mercedesrl? Ma mr bevallottan problmkkal kszkdnek.
Igen, k az utols pillanatokig dz kzdelmet folytattak a vilgbajnoki cmrt s ez meg is ltszik rajtuk. A hrek szerint a problma valahol az aut htuljn keresend, de nem fltem ket, nyilvnvalan felismerik a hibikat s megteszik a megfelel lpseket annak kikszblsre.
Egybknt nagyon rulkod volt az az eset, ami nhny nappal ezeltt egy teszten trtnt. Lewis Hamilton a kzpmeznyben szernykedett, j egy-msfl msodperces htrnyban az len llkhoz kpest, s amikor kzeledtek a teszt vghez, nyilvn menni akart egy gyorskrt s ssze is trte a McLarent.
Azt mr a fnkk sem tagadjk, hogy nem felttlenl vannak j helyzetben a vilgbajnoksg rajtja eltt. De valban nem rdemes ket elkezdeni temetni, hiszen a McLaren egy olyan tapasztalt grda, amelyik biztosan megtallja a helyes utat s akkor magra tallhat szezon kzben.
Azonban azt sem szabad elfelejtennk, hogy a tesztidszak az valamelyest a kzvlemny, meg a rivlisok megtvesztsrl, megvezetsrl is szlhat. Nem felttlenl szoktak ilyenkor minden adu szt kijtszani. Azt k pontosan tudjk, hogy nem a teszteken kell gyorsnak lenni, hiszen a vilgbajnoki pontversenybe nem szmt bele.
A kt csapat utn kt korbbi vilgbajnok. Mit vrsz a tavaly kt nem tl j szezont zrt vilgbajnokrl, Alonsrl s Rikknenrl?
Fernando Alonso ktszeres vilgbajnokknt a Renault-nl kpes arra - amit n Michael Schumachernl lttam utoljra -, hogy a hihetetlen kisugrzsval maga mg tudja lltani a mrnkket s a csapat sszes tagjt. Olyan ers motivcis energikat fog felszabadtani, ami mindenkppen komoly eredmnyeket hozhat majd. Alonso egy sok mindent meglt s megtapasztalt versenyz, s pontosan tisztban van azzal, hogy nem elg csak szimpln gyorsnak lenni. Az ma mr kevs ahhoz, hogy vilgbajnoksgokat nyerjl.
Alonso teht egy nagy motivtor, s egy nagyon j csapatember. Lthattuk, hogy az a kzeg, ami a McLarennl vette krl nyomasztlag hatott r. Viszont a Renault-ban sajt maga lehet, teht gyakorlatilag megszabhatja sok szempontbl azt az irnyt, amerre az autt fejlesztik.
Azt nem tudom, hogy a Renault kzepes teszteredmnyei utn mire szmthatunk, de amennyire n tudom, k azok, akik mr biztosan hasznlni fogjk a KERS-t, teht brmi megtrtnhet. n azrt ppen Alonsra szmtva azt vrom, hogy versenyben lesznek a vilgbajnoki cmrt. Ugyanezt gondolom Rikknenrl is, br benne jelenleg jval kevesebb ert s lendletet ltok. Igazbl a Ferrari nekem most a stt l. Lttam a teszteredmnyeket, amik nem rosszak, de nem tudom megtlni, hogy merre jrhatnak valjban.
Jean Todt a minap vgleg elszakadt a Ferraritl, s mindenkppen hagy maga utn nmi rt, ami nyilvn nem betlthetetlen. A csapat talakulban van jelenleg is, de mr tavaly is lthattuk, hogy mindenfle furcsa dolgok trtntek. Rossz dntseket hoztak adott esetben s hajlamosak voltak a kapkodsra. Mindez Rikknennek nem igazn kedvez, m ha a vezetsi stlust figyelembe vesszk, akkor a slick gumik visszatrse mindenkppen j hr a szmra. alapveten nagyon finoman tud vezetni s nagyon tudja kmlni a gumikat, illetve hamar felismeri a tapads hatrait. Ebbl a szempontbl szerintem a mezny legtehetsgesebb, legzsenilisabb piltja. Hasonl kpessgei egybknt Alonsnak is vannak, mg Hamiltonnl ezt egyelre mg nem ltom. a nyers gyorsasgval tud eredmnyeket elrni, de azrt nyilvn az a tapasztalat, amelyet a kt szezon alatt felszedett, segteni fogja akr a nehz helyzetek megoldsban is.
Vgezetl a sportunk igazi szpsgeirl, az autkrl krdeznlek. Mi a vlemnyed az j formrl?
Mr megszokta a szemem. n az elmlt 2-3 hetet szndkosan azzal tltttem, hogy mindennap megnztem az autkrl kszlt kpeket s videkat, s most mr valban hozzszoktam a ltvnyhoz. Mindenki megszokja majd, teht ezzel n azt hiszem nem lesz gondunk.
Ami egy picit furcsa, s a versenyzknek is nehzsget okozhat, az az els szrny, ami egy kicsit tlnylik az aut szlessgn, s ez az els versenyeken azrt okozhat nmi galibt. A teszteken mr nyilvnvalan megszoktk ezt a versenyzk, de azrt a szezon elejn vrhat, hogy lesz belle problma.
Vizulisan nekem inkbb taln a hts szrny, ami sutnak hat. ltala egy kicsit felborultak az arnyai a versenyautnak, de ha ez az ra annak, hogy j versenyeket lthassunk, akkor n azt mondom, hogy akrmilyen rondn nzhetnek ki, hajr!
|