Hrek : Technikai ismertet: McLaren-Mercedes MP4-24 |
Technikai ismertet: McLaren-Mercedes MP4-24
formula.hu 2009.01.18. 14:21
......................................................................................................................................................
A McLaren-Mercedes alakulat a meznyben szerepl csapatok kzl harmadikknt mutatta be a nagykznsgnek az elmlt tbb mint msfl ves fejlesztsi munkjuk eredmnyekppen megszletett vadonatj konstrukcijukat, az MP4-24-et.
......................................................................................................................................................
A 2009-es idnyre eszkzlt szablymdostsok kzl a versenyautk aerodinamikai csomagjt rint vltozsok a legszembetnbbek az elmlt vben hasznlt megoldsokkal szemben. Az els- s a hts lgterel szrnyakra, valamint az oldals kocsiszekrnyre vonatkoz regulk rtelmben tbb-kevesebb prhuzamot lehet vonni az j McLaren, s a Ferrari valamint a Toyota ltal mr korbban bemutatott ngykerekk kls megjelense kztt. Az angliai alakulat azonban alkalmazott j nhny vltoztatst - ide rtve a felfggesztsi rendszeren elvgzett mdostsok mellett a motorburkolat apr finomtsait is -, hogy az MP4-24-es aut kzegellenllsi- s az aerodinamikai jellemzit a lehet legjobb kondciba hozzk.
Az MP4-24-es konstrukci valamelyest magasabb pts ells karosszriaelemekkel rendelkezik eldjnl, amelyhez egy lekerektett, enyhn lefel vel orrkp trsul. A nyjtott orr-rsz vonalvezetse a Renault 2008-as szezonban hasznlt aerodinamikai elemt idzi. Az j kialaktsnak ksznheten az orrkp alatt kisebb nyoms alakul ki, amely egyben nagyobb leszort ert eredmnyez az aut els lgterel szrnyra s els tengelyre egyarnt.

|
A McLaren-Mercedes MP4-24 els lgterel szrnya
(2009.01.16)
|
A szablyok rtelmben 1800mm-es hosszban - amely megegyezik a versenyaut szlessgvel - megptett els lgterel szrny komplexebbnek tnik, mint a Ferrari, vagy akr a Toyota ltal bemutatott megolds. Mindamellett, hogy az orrkp felett tvel hdszrny alkalmazst nem engedlyezik az idei vtl, a kzps semleges szekci s a vglezr lapok kztti lgterel szrnyacskk szmt nem limitlta az FIA. Ennek megfelelen a wokingiak ellenttben az elzleg emltett kt csapattal szemben, kt-kt szrnyelemet helyeztek el a fprofil mgtt. A kialakts klnlegessgeknt emlthet, hogy ezen elemek kzl a hts, vagyis a kerekek eltti szrnyak dlsszgt lesz majd kpes lltani a pilta a kormnykerken elhelyezett kapcsol segtsgvel, amelyre egy krn bell maximlisan ktszer nylik lehetsg.
Mivel az els fkek htnylstl kezdve s az els lgterel szrny, valamint az els kerekek kztt nem lehet semmifle extra lgterelt alkalmazni az idei vben, az MP4-24-es igencsak letisztult klsvel jelent meg a bemutatn. A Toyota TF109-es s a Ferrari F60-as autkkal ellenttben az orrkp alatt az els kerkfelfggeszts als lengkarja kzelben egyetlen egy fordtlemezt sem alaktottak ki. Az oldals kocsiszekrny eltt lv szekci is szinte teljesen resen maradt, eltekintve a viszonylag kis fellettel rendelkez homloklemeztl. Mivel az aut ezen terletn viszonylag szabadon vgezhetnek majd a csapatok fejlesztseket, a McLaren is valamelyest rvidebbre ptette az oldals kocsiszekrnyt.
A htpanelek eltt lv lgbeml nyls mrett leszktettk, amely kiss furcsnak tnhet a KERS alkalmazsa miatt, hiszen az j hibrid hajts nagy htst ignyel. Ez a dizjn azonban nem teljesen ismeretlen a McLaren szmra, hiszen mr a tavalyi Angol Nagydjon is ehhez hasonl kialaktssal lttk el versenyautjukat. Az oldals kocsiszekrny ezen rsznek kialaktsa azonban hordoz magban nmi elnys tulajdonsgot is. Azzal ugyanis, hogy a bemeneti nylst leszktik, az oldals kocsiszekrnyhez rkez lgramlatok nagyobb rszt el tudjk vezeti a karosszria mellett gy, hogy a diffzor all kilpve felgyorsul annak sebessge, amely megnveli az aut hts traktusra hat leszort er nagysgt. Ez klnsen fontos lehet a szkebb hts lgterel szrny, s a megvltoztatott mret diffzor ismeretben.

|
A McLaren-Mercedes MP4-24 fellnzetben
(2009.01.16)
|
A motort s a htpaneleket maga al rejt karosszriaelemek alkotta kocsiszekrny a 2008-as McLarent idzi, amely tovbbra is magas s karcs vonalvezetst kapott. Ezzel a megoldssal maximalizlni tudtk a hts kerekek eltti tr nagysgt, amelyet az j technikai szablyok rtelmben szabadon kell hagyni.
A motorburkolat klnlegessgeknt emlthet a fels skban kialaktott kipufognylsok is. A wokingi csapat mrnkei ltal kidolgozott megoldsnak ksznheten a kipufogcsonkok nem emelkednek ki a karosszria skjbl, hanem rejtett mdon, csak egy-egy nyls rulkodik a motortrben keletkezett forr leveg kiramlst segt eszkz jelenltre. Az MP4-24-es kipufogrendszervel kapcsolatban mg elmondhat, hogy a cscsonkok vgzdsei a korbbi megoldssal ellenttben magasabb pontra, s kiss kzelebb kerltek az aut hts szekcijhoz.
A mdostott szablyozs rtelmben az oldals kocsiszekrny kt oldaln mindssze egy-egy htnylst lehet csak kialaktani, gy egy kiss furcsnak tnhet a McLaren kipufognylsval kapcsolatos megolds. Minden bizonnyal a szezonnyit Ausztrl Nagydjra mg j nhny ponton tovbbi fejlesztseket fognak elvgezni, gy egyltaln nem lehet kizrni annak lehetsgt sem, hogy pldul a melegebb klmj versenyhelyszneken msmilyen megoldst hordoz kipufognylst vet majd be a McLaren istll. A hts burkolat alatt a motor zemelse sorn kialakul magas hmrsklet enyhtsnek rdekben, illetve a motortren traml leveg htsi jellemzinek javtsra az MP4-24-es vltmvnek hzt V-alakra ksztettk.
A motorburkolati elem megjelense a tavalyi vben hasznlt eldt idzi, amely a hts szrny eltt egy flkrvben kialaktott kivgssal vgzdik. Mindamellett, hogy a hts szrny geometriai mreteivel pontosan igazodik az j szablyokhoz, a kt fggleges vglezr elem formja s az oldals lgramlatok turbulens hatst cskkent hrmas kivgs is az MP4-23-as versenyautt juttatja esznkbe. Ez utbbi szrnyelem megfelel kialaktsa rendkvl fontos a szkebb s magasabb pts hts lgterel szrny miatt.

|
A McLaren-Mercedes MP4-24 hts lgeterl szrnya s klnleges kipufognylsa
(2009.01.16)
|
A McLaren MP4-24-es konstrukcijt hajt V8-as erforrs alapjban vve megegyezik a tavalyi szezonban hasznlt motorral, azzal az alapvet klnbsggel, hogy az FIA szablyozsnak rtelmben hosszabb lettartammal kell rendelkeznie, s a korbbi maximum 19.000-es percenknti fordulatszm helyett most be kell rni a 18.000-es rtkkel. A motornak megfelel mdon illeszkednie kell a 2009-es vben bevezetsre kerl Kinetikai Energia Visszanyer Rendszerhez tartoz motorhoz/genertorhoz, s a sznszlas anyagok felhasznlsval kszlt sebessgvlthoz is. A KERS installlsa miatt a motor beptsi helyzete is mdosult, hiszen a tavalyi konstrukcival ellenttben az MP4-24-es esetben htrbb kerlt, egszen arra a pontra, ahol eddig az olajtartly foglalt helyet.
A fkezs sorn eltrolt energia kezelshez szksges vezrlegysg, s az akkumultorok az oldals kocsiszekrnyben kaptak helyet. ppen ezrt a karosszria bal oldaln egy extra lgbevezet nylsra lesz szksg, hogy eleget tegyenek a KERS magas htsi ignynek.
A McLaren-Mercedes MP4-24 mszaki adatai
Karosszria:
|
A McLaren ltal ksztett sznszlas/alumnium kompozit anyagbl ksztett, prselt mhsejt szerkezet anyagbl ll, amely ell s htul tkzsi znt tartalmaz. A karosszria magban rejti a specilis kialakts zemanyag-tartlyt is.
|
Els kerkfelfggeszts:
|
A karosszria al ptett torzis rugt tartalmaz rendszer, amely nyomrd s knykemel segtsgvel kontrolllt duplavills lengkart tartalmaz
|
Hts kerkfelfggeszts:
|
A karosszria al ptett torzis rugt tartalmaz rendszer, amely nyomrd s knykemel segtsgvel kontrolllt duplavills lengkart tartalmaz
|
Lengscsillapt:
|
Koni
|
Elektronika:
|
McLaren Electronic Systems vezrl egysg segtsgvel valsul meg a karosszrit s a motort rint adatok gyjtse. A McLaren Electronic Systems kszti az aut mszerfalt, a feszltsgszablyz rendszert, az rzkelket s az adatelemz, valamint a telemetriai rendszereket.
|
Gumik:
|
Bridgestone Potenza
|
Rdi:
|
Kenwood
|
Kerekek:
|
Enkei
|
Fknyergek:
|
Akebono
|
Fk f-munkahenger:
|
Akebono
|
Akkumultor:
|
GS Yuasa Corporation
|
Kormnym:
|
McLaren szervomotoros kormnyzs
|
Mszerek:
|
McLaren Electronic Systems
|
Sebessgvlt:
|
7 (+1 htramenet), flautomata mkds
|
Hajttengelyek:
|
McLaren
|
Kuplung:
|
Kzi mkdtets
|
A Mercedes-Benz FO 108W motor mszaki adatai
Megnevezs:
|
Mercedes-Benz FO 108W
|
rtartalom:
|
2.4 liter
|
Hengerek szma:
|
8
|
Max. fordulatszm:
|
18.000 (az FIA ltal a 2009-es vre meghatrozott rtk)
|
A hengerek elrendezse:
|
90
|
Max. dugatty mret:
|
98 mm
|
Lyuktvolsg (dugattyk):
|
106.5 mm
|
Szelepek szma:
|
32
|
zemanyag:
|
Mobil 1 lommentes (5.75%-ban biolgiai eredet sszetevket tartalmaz)
|
Kenanyagok:
|
Mobil 1 (a 2009-es vre fejlesztett, alacsonyabb felleti srldst s jobb kopsllsgot biztost)
|
Sly:
|
<95 kg
|
rta: Papp Istvn / Formula.hu
|