Hrek : Ferrari vs. McLaren, mint a tz s a vz |
Ferrari vs. McLaren, mint a tz s a vz
formula.hu 2008.09.10. 20:47
A Ferrari s a McLaren tbb mint 30 esztendeje rivalizl a Formula-1-ben.
A Nigel Stepney s Mike Couglan informcicserje ltal kirobbant kmbotrny miatt a McLaren s a Ferrari is kellemetlen helyzetbe kerlt. Az gy a kt istll kztti, vtizedek ta dl rivalizls jabb rnyoldala.
A Formula-1 trtnetnek kt legsikeresebb csapata foggal-krmmel, minden eszkzt bevetve harcol egymssal a bajnoki cm megszerzsrt immr harminc esztendeje. A plyn s azon kvl is.
Az els bajnoki sszecsapsra az 1974-es esztendben kerlt sor, amikor Clay Regazzoni (Ferrari) s Emerson Fittipaldi (McLaren) csapott ssze. A dnt kzdelemre az vadzr USA Nagydjon (Watkins Glenn) kerlt sor. A sportrajongk kt riember civilizlt kzdelmnek lehetettek szemtani a vgs diadalrt. A Ferrari hibt vtett, Regazzoni a tizenegyedik helyen rt clba, Fittipaldi pedig egy negyedik helyezssel bajnoki cmet nyert.
Kt esztend mlva a Ferrari s a McLaren kt fronton harcolt: a plyn, s a sportbrk eltt. James Hunt (McLaren) s Niki Lauda (Ferrari) kzdelme sorn a sport tbb alkalommal is httrbe szorult.
A vitk akkor kezddtek, amikor Huntot egy szablytalan szrny miatt kizrtk. A Sportbrsg jliusban helyt adott a fellebbezsnek, gy Hunt visszaszerezte a gyzelmt.
A Ferrari korbbi sportigazgatja, Daniele Audetto az vek multval is gy vli: "A csals az csals. A hts szrnymagassgot nyolcvan centimterben maximalizltk. A McLarennl pedig nyolcvanegy centimter volt, gy nem felelt meg a szablyoknak. Hogy mirt vltoztattk meg a dntshozk az tletket? Azrt, mert gy tltk, hogy ez nem jelent elnyt. Na krem!"
Ez mg csak a kezdet volt.
Brands Hatchben a Ferrari versenyzi Regazzoni s Lauda sszetkztek egymssal, az esetnek azonban Hunt is rszese volt. A McLaren csigatempban haladt s egy vszkijraton keresztl trt vissza a boxba.
Ez jabb vitkat szlt. A futam jraindtst megelzen Audetto s a McLaren korbbi csapatfnke Teddy Mayer is sajt nzetrl akarta meggyzni a versenybrsgot, mikzben a kznsg kvetelte, hogy a hazai hs visszallhasson a rajtrcsra. Hunt autjt sikerlt megjavtani, elfoglalta a helyt s diadalmaskodott.
A Ferrari fellebbezst nyjtott be. A trgyalsra Niki Lauda nrburgringi balesete utn kerlt sor, gy egyttrzsbl az olaszoknak adtak igazat.
Monzban, a Ferrari hazai versenyn illeglis zemanyagot talltak a McLaren s a Penske (John Watson) tankjban, gy a rajtrcs vgn kellett felsorakozniuk.
Audetto elmondta, hogy ennek semmi kze sem volt a Ferrarihoz. "Itt nincs min vitatkozni. Ha tl magas az oktnszm, akkor nincs mirl beszlni. A dntst nem a Ferrari hozta, hanem a versenybrsg."
Az vadzr futam Fujiban kerlt megrendezsre, amelynek a vgkimenetelt biztosan sokan ismerik: Niki Lauda lehetetlen krlmnyekre hivatkozva killt a versenybl. A nrburgringi baleset utn nem akarta kockra tenni az lett. "A legaljasabb az egszben az, hogy a versenyzk megegyeztek abban, hogy ha a krlmnyek miatt a plya rosszabb llapotba kerl, nhny kr utn kijnnek a boxba. s a krlmnyek valban rosszabbak lettek. Sajnos Laudn kvl senki sem tartotta magt a megllapodshoz." – meslte Audetto.
Daniele Audetto gy vli, hogy a McLaren ellopta a Ferrari bajnoki cmt. "Morlisan nzve a McLaren akkor ellopta a bajnoki cmet. Nem kizrt, hogy a Ferrari elnke, Luca di Montezemolo emiatt veszi fel a tmadllst a McLarennel szemben, s ezrt ragad meg minden adand alkalmat arra, hogy 'visszaadja'. szvvel llekkel Ferrarirt l. s vannak sebek, amelyek soha nem gygyulnak be."
A Ferrari Hunt leigazolsra trekedett
Hunt a csapatok kzti nzeteltrsek ellenre is nagy npszersgnek rvendett a Ferrarinl. Ami kevsb ismert, az az, hogy Hunt majdnem a maranelli istllnl versenyzett az 1978-as esztendben.
Audetto gy idzi fel az esemnyeket: "Enzo Ferrari megkrt, hogy szerezzem meg Jamest. Valakit tallnunk kellett Niki Lauda helyre, aki Brabhamhez igazolt. Hunt akkoriban nagyon gyors volt. Az 1977-es monaci edzst kveten Lancimmal Olaszorszgba vittem, ahol egy titkos helyen ltnk le beszlgetni Piero Ferrarival. Kzfogssal pecsteltk meg a megllapodst, hogy a jvben egytt fogunk dolgozni. Minden pontban sikerlt megegyezni. De ekkor egy problma merlt fel: Huntnak mint a Ferrari versenyzjnek a FIAT csoportot kellett volna kpviselnie. Ez tkztt General Motorsszal kttt hossz tv szerzdsvel. Ezzel az gy el volt intzve."
1977 jliusban a tehetsges Gilles Villeneuve debtlt a McLaren szneiben a silverstonei futamon. Teddy Mayer nem akart szerzdst hosszabbtani a kanadai versenyzvel, ezrt a Ferrari lecsapott r.
A kvetkez vekben enyhlt a viszly a Ferrari s a McLaren kztt, miutn nem volt olyan kilezett a kzdelem. Ez megvltozott, amikor Ron Dennis tvette a staftt. j feszltsgek generldtak a plyn s azon kvl is.
A McLaren korbbi tervezje, John Barnard Porsche elvek alapjn alkotta meg a TAG erforrst, amelytl jelents elnyt vrtak. Majd a Ferrari 1983-ban szablymdostst harcolt ki, gy ktelezv tettk a lapos padllemez alkalmazst. "Ezltal az j csomaggal elrhet elny tven szzalka semmislt meg. Ez egy elkeseredett csata jele volt szmomra."
Kilenc v elteltvel jra a McLaren s a Ferrari csatzott a bajnoki cm megszerzsrt. A piltk kztt higgadt kzdelemrl lehet beszmolni.
A plyn kvl viszont annl jobban elszabadultak indulatok. Ron Dennis egy cseppet sem rlt annak, hogy John Barnard a Ferrarihoz igazolt. "Szmos ms mrnk is t akart igazolni velem egytt. Ron ekkor felvette a kapcsolatot Marco Piccinini-n keresztl az ids rral, s tzszneti megllapodst kttt Enzo Ferrarival a technikusok tigazolsi gyben. gy gondolom, hogy Ron attl tartott, hogy szmos szakembere a Ferrarihoz igazol. Tbb mint fl vbe telt, amg nhny embert t tudtam vinni a Ferrarihoz. Taln akkor kezdett el Ron a Ferrarira sszpontostani." – rulta el Barnard.
1990-ben a McLaren gyztes versenyzje, Alain Prost a Ferrarihoz igazolt. A francia pilta megelgelte, hogy Ayrton Senna ellen kell kzdenie Dennis csapatban. Senna s Prost az 1989-es vadzr futamon sszetkztek, amivel betelt a pohr az akkor hromszoros bajnoknl. A McLaren mrnkei tovbbra is tigazoltak a Ferrarihoz, s fordtva. A McLaren megszerezte Gerhard Bergert, s Giorgio Ascanelli mrnkt is. John Barnard a Benettonhoz igazolt, akinek helyt a Ferrarinl a McLaren szakembere Steve Nichols foglalta el.
A rivalizls msik frontvonala: a Marlboro. A piros-fehr McLaren versenygpek az 1974-es esztend ta szimbolizltk a mrkt, de a Ferrari is szponzori tmogatsban rszeslt a Philip Morris eurpai kzpontjtl. Ezrt John Logan volt a felels. "Egyrtelm volt, hogy a Formula-1-ben a McLaren s a Ferrari jtssza a fszerepet. s mindig fennllt a veszly, hogy a dolgok kicssznak az irnyts all. Tovbbra is gy gondolom, hogy a viszlyok a sportbeli rivalizlsokbl erednek, amelyek klcsns tiszteleten s bszkesgen alapulnak."
"Ez klns intenzitst klcsnz a kzdelemnek, olyan mint amikor egy vros kt focicsapata harcol egyms ellen. A Renault s a Ferrari kztt nem lehet ekkora feszltsget kelteni. Hinyzik a trtnelmi httr."
A Ferrari a kilencvenes vekben visszaesett, a Williams s a Benetton jtszotta a meghatroz szerepet. Az ellensgeskeds tze jra felcsapott, amikor a korbbi Peugeot csapatfnke, Jean Todt a Ferrarihoz igazolt. Csaldott volt, hogy a Peugeot nem akart sajt autt pteni. Inkbb motort gyrtottak, mgpedig a McLaren istllnak.
Jean Todt rkezse utn a Ferrari renesznszt lte t. Michael Schumacher – a McLaren j partnernek, a Mercedesnek a nvendke – is a Ferrarinl folytatta plyafutst. A Philip Morris gy hatrozott, hogy csak a Ferrarira pt. Ron Dennis csapata a piros-fehr kntst szrkre cserlte a West tmogatsval. Az jjszletett Ezstnyl megnyerte els versenyt. A nem tl j megbzhatsg meghistotta, hogy a McLaren-Mercedes a bajnoki cmrt harcoljon az 1997-es esztendben. A csata Schumacher s Jacques Villeneuve kztt dlt el Jerezben, szintn egy tkzssel.
A Ferrari – McLaren rivalizls jabb epizdja kezddtt, amikor Mika Hkkiken s Michael Schumacher harcoltak a bajnoki cmrt. Ebben az vben trtnt, hogy Michael Schumacher Belgiumban meg volt gyzdve arrl, hogy Hkkinen csapattrsa, David Coulthard csapdba csalta t. Schumacher cmszerzst 1999-ben a silverstonei balesete histotta meg. Eddie Irvine teljestmnyvel a Japn Nagydjig letben tartotta a Ferrari bajnoki eslyeit.
Botrny Malajziban: az FIA egy lgterel elemet illeglisnak nyilvntott, majd a futamot kveten a szvetsg mgis leglisnak minstette az aerodinamikai konstrukcit, gy a bajnoki cm sorsa Suzukban dlt el. Az egyni cm a McLarenhez (Mika Hkkinen), a konstruktri pedig a Ferrarihoz vndorolt.
2000-ben a Ferrari Jody Scheckter 1979-es diadala utn jra egyni cmet nyert Schumacher rvn.
A technikuscsere tovbb folytatdott: 2004 prilisban Nicolas Tombazis a Ferraritl a McLarenhez igazolt, 2006 mrciusban visszatrt Marnelloba, ahol kellemesebb lgkr uralkodott.
2006 vgn Kimi Rikknen is tigazolt az olasz csapathoz, Dennis pedig megszerezte a Ferrari szponzort, a Vodafone-t. A telekommunikcis tmogat vltsban John Hogan is nagy szerepet jtszott.
Barnard gy vli, hogy a Ferrari s a McLaren kzti rivalizls oka az, hogy Ron Dennis s Jean Todt kt teljesen klnbz szemlyisg. "Azt hiszem, Ron mindig egy j Enzo Ferrari akart lenni. Ha nem gy van, akkor mirt ptett volna egy szupersport autt? Minden Ferrari mintra trtnt. Soha nem a pnzrl szlt a trtnet Ronnl. A problma az, hogy Ron nem Enzo. Az reg Ferrari igazi egynisg volt, gy senki sem vlhat Ferrariv. Elkpzelhetnek tartom, hogy ez Ront nagyon bosszantja."
|